lördag 1 oktober 2011

Var glad på morgonen

Jag ser i bladet att forskare har studerat Twitterflödena och kommit på det sensationella att vi är mycket mer positiva på morgonen än vi är på kvällen. Dom verkligt duktiga forskarna verkar dock inte ha kommit fram till varför det är på det viset. Så det tänkte jag hjälpa till med. Människan är i grunden optimist. Dvs på morgonen har vi en positiv förväntan på dagen. Men, sedan, allt med dagen går gör sig verkligheten påmind. Den ena motgången efter den andra sköljer över oss. Och när kvällen kommer har vi alla förvandlats till kverulerande töntar. Bloggen Sven Tycker skrivs i huvudsak på kvällen, och det är därför den ofta består av det ena gnället efter det andra. Vissa texter kan ibland skrivas tidigare på dagen, och det är antagligen då det ibland kommer positiva vibbar även från Sven Tycker.

I Helsingborgs Dagblads Kulturbilaga skriver i dag Gunnar Bergdahl om Tempelriddarna i Västerås. En bra påminnelse om vår nyhetsrapporterings brister. I Göteborg nyligen greps 4 ungdomar misstänkta för planerat terrorbrott. Något som fått stor medial publicitet. Efter ett litet tag hade misstankarna ändrats till planerat mord, och en av de fyra släpptes. Det brott dom misstänks för är tydligen att ha planerat att mörda den s.k. konstnären Lars Vilks. Beviset för brottet är tydligen att dom köpt en hopfällbar fickkniv som skulle användas för mordet...

Ungefär samtidigt har en sovande 40-årig man knivhuggits i Västerås. Tack vare att han fick vård mycket snabbt kunde hans liv räddas. Mannen hade ett utländskt utseende. Några dagar senare överfölls en indiskt student som extraknäcker som tidningsbud på nästan exakt samma plats. Han slås ner med järnrör och blir sedan knivhuggen när han ligger ner flera gånger. Två unga män har gripits misstänkta för båda mordförsöken. Vid genomgång av mobiler osv hittar man bilder där dom gör Hitlerhälsningar och dom har varit aktiva på bloggar osv med grovt rasistiska och invandrarfientliga inlägg. Dom kallas inte terrorister, och intresset från media har inte varit stort. Media och polis är snabba med "terrorstämpeln" när det är muslimer inblandade, men när brotten riktas mot invandrare kallas det inte terrorism. I Europa finns totalt sett 6 terrorhandlingar registrerade under åren 2006-2010. Antalet rasistiska och invandrarfientliga angrepp under samma tid framgår inte, men siffran är skyhögt högre. Hotet i Europa kommer inte från islamistisk terror, det kommer från högerextrema och främlingsfientliga grupper.

Sedan en tid tillbaka stiger sjuktalen i Sverige. Huvudanledningen till detta är alla sjuka människor som tidigare slängts ut ur sjukförsäkringen pga den s.k. Ättestupan. Sjuka människor har inte längre rätt till sjukpenning eller sjukersättning eftersom dom varit sjuka för länge. Men det har visat sig att de flesta är så sjuka att Arbetsförmedlingen konstaterar att dom inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande pga sina sjukdomar och handikapp. Alltså får Försäkringskassan tillbaka dom igen efter en tid. Och därför ökar nu sjuktalen eftersom flera återvänder än nya passerar tidsgränser och slängs ut. Debatten om detta var intensiv kring valrörelsen för ett år sedan, men har sedan dött ut eftersom media tröttnat och hittat nya ämnen att skriva om. Men problemet kvarstår. Via min bloggkollega Angelica har jag blivit påmind om det här inlägget som skrevs som kommentar för ca ett år sedan till en av artiklarna om alla de sjuka som slängts ut.

Försäkringskassan
- "TYVÄRR JOBBAR JAG PÅ FÖRSÄKRINGSKASSAN och är mycket ledsen och har stor ångest över en hopplös arbetssituation. Jag pratar dagligen med gråtande, förtvivlade och mycket sjuka människor. Jag får tyvärr inte hjälpa dem som jag vill. Jag måste tyvärr lyda orimliga direktiv och order från mina chefer. Jag är tillsagd att leta mycket noga efter brister och otydligheter i tex läkarutlåtanden så att jag kan neka sjukpenning eller sjukersättning. Om jag hittar något till en kunds fördel ska jag bortse helt från detta. Jag är beordrad att säga NEJ i nästan alla lägen. Jag ska inte ta hänsyn till något. Försäkringskassans chefer vet att få orkar överklaga till domstol. Resultatet blir det att vi praktiskt taget 'skiter' hur människors öde blir. Det är inte vårt problem vi har inget ansvar. Vi skyller bara på att vi följer bara våra nya riktlinjer och lagen. Jag är beordrad att ta bort så många sjukfall som möjligt även om jag måste ta till mycket tveksamma arbetsmetoder. Jag hatar mig själv för detta. Vi har våra produktionsmål att uppfylla och att sänka ohälsotalet. Inget annat verkar räknas. Medmäsklighet NEJ ! Omtanke NEJ ! SERIÖS REHABILITERING NEJ NEJ. När jag gjort undantag och godkänt fortsatt sjukersättning har jag fått en ordentlig utskällning och hot om omplacering. Gissa hur jag mår?! I alla våra interna dokument, presentationer och internwebb står det mycket tydligt om rättvisa, kundvård och omtanke. Ute i det verkliga livet är det en helt annan dold agenda som gäller. Jag tycker det är ett stort hyckleri. Om det ska bli någon förändring måste de ledande personerna som jobbar på regeringskansliet, Socialdepartementet och verksledningen på Försäkringskassan bytas ut, och det snabbt. Jag ber om ursäkt till alla sjuka som jag har gjort illa och jag hoppas Ni kan förlåta mig någon gång. Jag hoppas dock att mina inlägg här ska göra att det sovande folket väcks ur sitt passiva tillstånd och gör revolt mot dagens människofientliga sjukförsäkringssystem."

Detta är alltså skrivet av en av mina f.d. kollegor för ett drygt år sedan i samband med valrörelsen när debatten om "ättestupan" var som störst.

Inga kommentarer: