lördag 29 oktober 2011

Datorer är ett stort mög

En av mina datorer har fått fnatt. Ja, den har snarare fått sirap hälld i sig. Finns det något mer deprimerande är krånglande datorer. Jag håller på att bli galen på skiten. Det är inte långt ifrån att hela skiten åker ut genom fönstret - och jag följer med efter. Dagens blogg är därför skriven på en liten 9" laptop utrustad med Ubuntu. Fungerar helt superbt som resedator. Liten och behändig att bära med sig. Inte ett stort åbäke som de flesta 15" bamsar som folk släpar med sig. Men tangentbordet blir i minsta laget...

Säg Nej till EU
ECB, den europeiska Eurobanken har fått en ny chef - en italienare vid namn Mario Draghi! Är det någon som fortfarande tror på Eurons framtid sedan chefen för den italienska riksbanken befodrats till chef för hela Euron?

Och för att hålla oss inom ekonomin. Saab verkar nu också hamna i kinesisk ägo. Det är nog inte många år kvar innan Kina är världens stora ekonomiska imperium och har degraderat USA till en andra plats. Företag runt om i världen köps upp av kineser och många länder är skuldsatta upp över öronen - med Kina som fodringsägare.

Palestinas flagga
Jag såg en liten notis som berättade att en israelisk flygattack mot Gaza hade dödat 6 personer. Ännu fler personer har alltså mördats utan rättegång av en demokratisk stats statsterrorism. Hade rubrikerna varit lika små och obetydliga om en palestinsk terrorist mördat 6 israeler. Eller är det i själva verket så att israeliska liv är så mycket mer värda än palestinska liv.

I Frankrike har det gjorts tecknad serie av Per Wahlöös och Maj Sjöwalls deckare Den skrattande polisen. Men det har blivit lite fel. Deckaren Åke Stenström har döpts om till Äke! Vem f-n heter Äke? Finns det någon i Sverige som heter Äke?

Och så är sommartiden slut. Så glöm inte i kväll att ställa om klockan. eller i värsta fall fixa det i morgon innan frukost. Klockan ska alltså skruvas tillbaka en timme. Eller är det fram man ska skruva? Nä, tillbaka är det! På sommaren är vi UTC +2, och på vintern UTC +1. SÅ är det - tror jag!

2 kommentarer:

Karin sa...

En i Tygelsjö och en i Västerås. Men jag förstår förstås inte varför Äke skulle vara bättre än Åke. För övrigt är väl just Den skrattande polisen den av böckerna som blivit mest "omgjord" till film? Å andra sidan kan vi ju glädja oss åt att till och med fransk serieform av Den skrattande poliseb måste vara bättre än de förfärliga Beck-filmerna som bara har ett par namn gemensamt med originalen.

Sven Tycker sa...

Tack för det. Trodde faktiskt inte att det fanns någon med det namnet. Och jag gittade inte leta fram statistiken. Sedan ska jag erkänna att jag faktiskt inte läst någon av böckerna. Läser mycket lite deckare. Jag har försökt se några på TV men tycker inte alls att det var något för mig.