tisdag 18 oktober 2011

Calle springer och gömmer sig

Är det här Carl Bildt gömmer sig?
Jag lyssnade på kvällen i går på reprisen av P1:s Studio Ett som hade ett inslag om Carl Bildt och Lundin Oil i Afrika och Mellanöstern. Men det blir lite stympat eftersom Carl Bildt vägrar delta. Och även de moderata ledamöterna i Utrikesutskottet och Partiledningen vägrar delta. Carl Bildt använder sig av taktiken att gömma sig när det blåser. Feghet?

Tobias Billström
Och sedan hörde jag Utvisningsminister Tobias Billström kommentera utvisningen av den 90-åriga Ganna Chyzhevska till Ukraina, där hon inte har någon anhörig. Jag vill först och främst deklarera att med mina mer än 30 års erfarenhet från Försäkringskassan och sedan omkring 2 års erfarenhet från kommunernas socialtjänst så vet jag att det ofta i medias snyftreportage kan saknas viktig information. Nu blev det stopp i sista sekunden i det här fallet. Europadomstolen grep in och stoppade vansinnigheterna. Vi mer normalt funtade mänskliga varelser inser att ett av världens rikaste länder inte kan slänga ut en dement och svårt sjuk 90-åring till ett land där hon inte har någon anhörig. Men min upprördhet riktar sig inte främst mot Migrationsverket. Tyvärr är det nog i allmänhet så att när dom fattar horribla beslut så verkställer man bara vad våra politiker har bestämt. Men jag får frossbrytningar när jag hör högsta ansvariga ministern, Utvisningsminister Tobias Billström, kläcka ur sig den ena grodan efter den andra. Att han är moderat gör mig lycklig över att jag aldrig haft sympatier för det partiet. Att han är skåning gör att jag skäms på alla skåningars vägnar. - "Lagen fungerar precis så som det är tänkt" har han mage att säga. - "Utvisningen är riktig" fortsätter han med. Han gör, som den moderat han är, det hela till en ekonomisk fråga. - "Man måste våga prata om ekonomin." Är grabben totalt blåst? Har han ingen skam i kroppen? Jag beklagar verkligen att mediadrev alltid är värre mot kvinnor än mot män. Annars hade han också blivit avpolleterad redan från starten efter sitt fusk med TV-licensen. Utvisa Tobias Billström till Ukraina istället!

Palestinas flagga
Sedan ser vi att Hamas i Gaza och den Israeliska regeringen har kommit överens om ett fångutbyte. Den israeliska soldaten Gilad Shalit som tillfångatogs av Hamas för mer än 5 år sedan byts ut mot drygt 1000 palestinier fångna i Israel. Bland dessa finns både skyldiga terrorister och palestinier som sitter fångna mer eller mindre utan anledning. Nu är det bara för Hamas (och andra palestinska grupper) och Israel att fortsätta förhandla om ännu viktigare frågor. För Hamas gäller det att inse att Israel faktiskt finns och kommer att finnas. För Israel gäller det att inse att deras enda chans till en varaktig fred faktiskt är att acceptera att det måste finnas en livskraftig Palestinsk stat inom internationellt erkända gränser. Man har inte rätt att ockupera grannstater.

Försämringskassan
Enligt en undersökning gjord av sociologiprofessor Stefan Svallfors så rasar svenska folkets förtroende för Försäkringskassan. Närmare 4.000 svenskar har tillfrågats om bland annat deras förtroende för olika verksamheter och om dom är villiga att betala mer skatt beroende på vad pengarna skulle användas till. Medan allt fler inte tror att samhället kan trygga en hygglig levnadsstandard för sjuka och arbetslösa så har förtroendet för skola, sjukvård och barnomsorg ökat. Undersökningen visar också att en mycket stor majoritet av svenskarna är villiga att betala mer skatt om denna går till sjukvård, pensioner, åldringsvård, skolor och barnomsorg. Och siffrorna för detta stiger kontinuerligt. Samtidigt som vi alltså har en regering som gjort som sitt ledmärke att sänka skatterna och spara på den sociala servicen. Andelen svenskar som är villiga att betala mer skatt om dom går till socialbidrag har till och med ökat från 25% till 40% sedan 2002. Andelen svenskar som tror på myterna om det stora fusket med socialförsäkringar minskar också kontinuerligt sedan 90-talet. Det rör sig om runt 10%, dvs bara den innersta kretsen av rabiata moderater och folkpartister.

Till slut så beskyllde jag i fredags Fredrik Reinfeldt för att ha utnyttjat svartjobbande barnflickor. Vilket jag rättade på lördagen eftersom jag inte kunde styrka det hela utan troligtvis blivit lurad av ett medvetet spritt felaktigt rykte. Nu blir jag påmind om vad jag hade för fel. Det var alltså inte Den Allsmäktige Fredrik som hade haft svart barnhjälp, det var hans profet Anders Borg...

Inga kommentarer: