fredag 7 oktober 2011

Occupy Wall Street

I USA sprider sig protesterna mot kapitalets makt genom Occupy Wall Street-rörelsen. En snabbt växande proteströrelse mot hur storkapitalet varje gång bubblan brister ropar på hjälp från skattebetalarna. Men när bubblan blåses upp är man inte villiga att bidra till samhället genom skatter. Rörelsen som vuxit explosionsartat kan kanske ses som en motvikt till Tea Party-rörelsen som står på andra sidan. Människor runt om i världen tröttnar i dag allt mer på att se hur banker och finansvärlden i medgång suger ut pengar från medborgarna utan något som helst intresse för att bidra till samhället. Men så fort bubblan brister och deras existens är hotad är det alla skattebetalare genom samhällets insatser som ska rädda dom. Vissa hävdar att vi är på väg mot en ny 60-talsrörelse.

Skånetrafiken
Det förekommer ju lite då och då att jag klagar på tågförseningar. Därför kanske jag ska var rättvis och tacka för tågförseningar när dessa är positiva - för mig alltså. Jag skickar iväg min son med skolbuss strax efter sju på morgonen och sedan går jag till stationen. Det innebär att jag är en kvart tidig på stationen, men då det tåget jag ska åka med utgår från Åstorp så står det inne när jag kommer så jag kan sätta mig var jag vill och läsa en tidning. I dag visade det sig att tåget innan var en knapp kvart försenat, så jag hann precis med detta. När jag steg av i Ramlösa för tågbyte visade det sig snabbt att där var tågen också försenade så jag hann med ännu ett en kvart försenat tåg. Slutresultatet blev att jag var på jobbet en dryg halvtimme innan det var tänkt. Bra Skånetrafiken! Inför den tidtabellen istället. Vill ni att jag skickar tillbaka en av de fribiljetter jag fått från er för tidigare förseningar? Jag har ett litet lager liggande att använda om perioderna på månadskortet infaller olämpligt.

Skånetrafiken
Fast det ska påpekas att när jag skulle åka hem på eftermiddagen var tåget från Kävlinge en dryg halvtimme sent. Det visar sig att några totalt komplett galna idioter har sprungit omkring på spåren vid Citytunneln i Malmö så Trafikverket hade tvingats stoppa trafiken totalt i ungefär en halvtimme. Det skulle ha varit spännande att arrangera ett möte på en äng någonstans mellan alla de tusentals människor som stått på diverse plattformar och väntat på försenade tåg och dessa kompletta totalidioter. Det ska påpekas att jag inte tror på våld som en lösning på konflikter. Alltså utgår jag ifrån att idioterna hade fått en rejäl utskällning som dom aldrig glömde.

Vilket får mig att tänka på ett ämne som diskuteras intensivt just nu. Dvs de båda väktare som satte handklovar på en 12-årig grabb. Utan att vara helt insatt i frågan är det faktiskt inte väktarna som jag skulle vilja ge en rejäl utskällning. Det är den 12-årige grabb som verkar vara totalt ansvarslös. Att tro att man har rätt att göra precis vad man vill (som att t.ex. åka mellan vagnarna på ett tåg) utan att det får konsekvenser. Att skrika okvädingsord till väktare och andra. Att sparka och slå på andra människor. Det är faktiskt nästan så att jag känner det som att det nog var nyttigt för detta totalt omdömeslösa glin att äntligen inse att det finns gränser. Jag hoppas att grabbens mamma gav grabben en rejäl utskällning när han kom hem, och inte bara klagade på väktarna. Tyvärr tvivlar jag.

Slutligen noterar jag att fotbollens Besvärsnämnd med röstsiffrorna 3-2 infört prejudikat på att supportrar som är missnöjda med att favoritlaget ligger under kan se till att matchen avbryts. Då får laget en ny chans eftersom matchen börjar om från början med 0-0 nästa gång. I teorin skull dom kunna göra detta hur många gånger som helst tills favoritlaget äntligen vinner en gång. Jag talar naturligtvis om den horribla dom, som säger att efter att matchen Malmö-Djurgården fick avbrytas när Malmö ledde med 1-0 sedan med största sannolikhet Djurgårdensupportrar kastat knallskott nu ska spelas om. Nu ska matchen alltså spelas om och börja från början med 0-0. Malmös mål döms alltså bort eftersom Djurgårdare inte hade vett att uppföra sig. En helt horribel dom!

1 kommentar:

Anonym sa...

http://preskinn.com/anonymous-occupy-sweden-15th-october/