söndag 30 oktober 2011

Om giriga banker

Gissa vem som är girig
Jag såg i Helsingborgs Dagblad en artikel om en dam i Landskrona som fick problem när hon ville ta ut pengar på banken för att skänka i gåva till barnbarnet. Men vi har ju hamnat i en samhälle där bankerna i allt större utsträckning har blivit "kontantlösa". Bankerna är en föregångare i kampen för att avskaffa kontanterna. Bankerna skyller på säkerheten. Men detta är bara ett rent svepskäl. I själva verket handlar det om ren girighet. Typisk bankgirighet. Verkligheten är ju den att handskas med kontanta pengar är inget som banken tjänar en hacka på. Däremot kortbetalningar och gireringar. Först får vi betala en avgift till banken bara för nöjet av att få ett kort att betala i affärerna med. Och sedan tar banken betalt varje gång du handlar med kortet. Affären får betala en avgift till banken varje gång du betalar. Det kan handla om flera procent av summan plus en fast avgift på några kronor. Är det NÅGON som undrar över varför bankerna vill att vi betalar med kort när vi handlar iställer för kontanter?

Det senaste i denna utvecklingen är att Visa och Mastercard ska spara uppgifter på allt vi köper och sedan sälja denna information vidare för att prånglarna ska kunna skicka riktad reklam till oss. Det hela är ännu ett skäl för mig att fortsätta föredra kontanter. De giriga bankerna ska banne mig inte tjäna ännu mer på mig. Min sympati för Occupy Wall Street ökar för varje dag.

En annan del av vårt samhälle som jag tycker illa om är den kommersiella radion. Och nu har dom verkligen gjort bort sig. Rix FM skulle göra en reklamkampanj och delade ut blad i brevlådorna i vissa områden. På lapparna stod: "Det är inget större fel på din musiksmak, men ÄRLIGT KLOCKAN 03.00 PÅ NATTEN föredrar vi att sova / Grannen." det var ganska många som blev osams med sina grannar. En äldre dam fick åka till sjukhus. Och grannsämjan har försämrats på en hel del håll. Och någon reklamnisse bode verkligen tänka på att byta jobb.

Dom klagar på sena tåg. Men privata Veolia sätter nog rekord. Dom körde Malmö - Stockholm en timme tidigare utan att meddela resenärerna. Dra ner ridån.

Kvällen avslutades med ett biobesök. Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet. En trevlig kväll i en fullsatt biosalong. Och det är ett biobesök jag kan rekommendera. En bra introduktion till Hergés figurer Tintin, Milou, Kapten Haddock samt Dupond och Dupont. Steven Spielberg har lyckats ganska bra med att kombinera Hergés figurer med en modern aktionfilm. Gott om humor blandat med aktion. Det är första gången jag ser en fäktduell mellan två hamnkranar! Gillar du att gå på bio, se den. Jag ger filmen 4 plommonstop.

Inga kommentarer: