torsdag 31 december 2009

Slut, prutt finale

Ni glömmer väl inte nyårslöftena. Jag har, som traditionen bjuder, lovat mig själv att vara lite snällare i bloggen. Jag ska t.ex. inte kritisera Näringsminister Maud "Mauderaten" Olofsson (c) för att hon är så kvinnlig. Jag ska också försöka (hur svårt det nu än kan bli) att säga något snällt om Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m). Kanske kan jag också få in något snällt om Major Jan "skoltalibanen" Björklund (fp). Fast på den punkten är jag tveksam. Jag ska först och främst försöka inrikta mig på att vara snäll mot de kvinnliga politikerna. Dom är vi ju alltid så stygga mot, tycker Maud. Calle Stropp (m) får fortsätta att kallas stropp. Han är ju karl och får tåla manlig kritik!

Väljarundersökningarna fortsätter att trilla in. Att det är helg har ingen betydelse. I dag läser jag hos Expressen om undersökningen som görs av Sentio Research. De stora förändringarna från förra månaden här är att Sverigedemokraterna tappar 1,3% till 5,9% och Miljöpartiet ökar 1,5% till 10,8% och befäster med god marginal sin ställning som Sveriges tredje största parti. Inom Högerflanken tappar Moderaterna 0,2% till 28,2%, och Kristdemokraterna tappar 0,4% till 4,6% medan Centerpartiet ökar 0,6% till 4,9% och Folkpartiet ökar 0,3% till 6,3%. Totalt ökar alltså Högeralliansregeringen med 0,3% till 44,0%. Men den Rödgröna oppositionen ökar ännu mer, totalt upp 1,9% till 48,3%. Förutom Miljöpartiets kraftiga uppgång ökar Socialdemokraterna med 0,4% till 32% medan Vänsterpartiet står stilla på 5,5%. Om detta var valresultatet skulle alltså den samlade högern inklusive Sverigedemokraterna få 49,9% mot den Rödgröna hörnans 48,3%. Vad vi lär oss är att Sverigedemokraterna ökar när dom har publicitet i media (oberoende av om denna publicitet är positiv eller negativ) och tappar så fort det blir tyst om dom igen. Det är fritt fram att dra sina egna slutsatser om detta. Det kan läggas till att Övriga partier får 1,8%, ett tapp med 1%. Störst i denna gruppen är väl (fortfarande?) Piratpartiet. Men deras saga är nog slut. Dom får festa upp pengarna från EU innan partiet läggs ner.

Avskaffa monarkin
Men dagens allra största händelse, i varje fall om man får tro Aftonbladet, är det faktum att kronprinsessan Victoria Bernadotte och hertigen av Västergötland Daniel Westling varit i Storlien och åkt skidor. Bra prioritering Aftonbladet, som alltså ägnat framsida och 6 helsidor inne i tidningen åt "händelsen". Början på det kommande årets storsatsning kanske?

Om vi går efter hur mycket utrymme som ägnats åt det, så vår årets största händelse att en golfspelare pippat med mer än sin fru!

Hur var det gångna året för övrigt? För en del har det varit ett bra år. För de som brukar ha ett bra år var 2009 ännu ett bra år. För de som inte är lika lyckligt lottade var året i många fall ett ännu sämre år än vanligt. För den som har ett välbetalt jobb, pengar på banken och ett fint hus har året varit riktigt bra. För den som är gammal, för den som är sjuk eller för den som förlorat sitt jobb har året däremot varit ett extra uselt år. Men det har också varit en medveten politik från Maktens herrar och damer. Den privilegierade gör nämligen alltid mycket bättre ifrån sig om han/hon lockas med morötter i form av sänkta skatter och bättre förmåner i övrigt. Den som är mindre väl privilegierad behöver däremot en piska och spark i häcken för att ta sig i kragen och göra bättre ifrån sig. Det är inget nytt, morot till de som har och piska på de som intet har. Det är traditionell högerpolitik. Så har den alltid varit, och så kommer den alltid att vara.


Gott nytt år
xxxx
Tack för 2009 och

välkomna till 2010

önskar Sven Tycker


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Sven! Gillar starkt dina synpunkter. Har arbetat på fk sedan 1976 och följern dig dagligen (hemifrån är bäst att tillägga)Synd du inte är kvar i organisationen (som krackelerar alltmer) men vi får hålla tillgodo med det som skrivs!

Sven Tycker sa...

Tack för raderna. Om inget annat så får vi hoppas på ett bättre år - fast jag är inte optimist.

Anonym sa...

Varför valde du att sluta på FK? Ja, det är jag igen FK 1976. I do it for the money, inget annat. Har barn att försörja. Försökte mig på en skrivelse (på min fritid) till regeringskansliet men det slutade i avstängning från jobbet + en massa annat strul. Det är så man får personalen att hålla tyst. Sådana saker sprider sig.
Du hade behövts i dessa dagar! Fasar förresten för att gå tillbaka till jobbet efter helgerna med alla oklara direktiv som vi fått av den mest inkompetenta ministern vi sett på årtionden.... Teflon CP H

Sven Tycker sa...

Eftersom jag har en son med ett handikapp kan jag inte jobba heltid för att kunna passa hans skolskjuts. Och i den nya organisationen innebar det enda jobb jag erbjöds så lång pendling att jag knappt hade kunnat jobba halvtid. Och när jag därför fick ett erbjudande från hemkommunen om ett vikariat som socialsekreterare så missade jag inte chansen att komma bort.