torsdag 3 december 2009

Byt ut ministern!

Ge Christina Husmark Pehrsson sparken
TCO går i dag ut och kräver att Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrssons (m) Ättestuparegler i sjukförsäkringen ska läggas på is och utredas bättre innan dom genomförs. De nya reglerna ska gälla från 1 januari 2010 och som både Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen redan har börjat förbereda sig för genom att bland annat överlämna ärenden från Försäkringskassan till Arbetsförmedlingen är vansinniga. Och, det formella beslutet i Riksdagen är ännu inte fattat. Lagreglerna ska beslutas under december månad. Men Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen tvingas arbeta efter hur dom tror att lagen kommer att se ut. Alla normalt funtade människor inser att man kan inte forcera igenom lagar som har livsavgörande betydelse för mer än 50.000 människor. Ta ditt förnuft till fånga fru minister och inse att det inte blivit riktigt bra. Skicka tillbaka det hela till designavdelningen och kom tillbaka med ett mer genomtänkt förslag. Eller, ge helt enkelt Socialförsäkringsministern sparken.

Jag hörde Gert Fylking i morse på SR P1 försöka förklara varför den kommersiella pladderradion höll tyst i en timme på morgonen i protest mot statliga avgifter för rätten att utnyttja ett begränsat eterutrymmet. Gert Fylking? Haha! Det levande beviset för den kommersiella pladderradions oseriositet. Jag inser att det är lite av hyckleri från min sida att säga att jag inte saknade er under den tysta timmen. Jag lyssnar i princip aldrig på pladdret och skvalet. Om den kommersiella radion gjorde ett försök att göra seriös radio med meningsfullt innehåll så skulle jag ta era klagomål på allvar. Men inte nu! Gert Fylking hävdade förresten att företagen i Sverige, av någon anledning som han inte begrep, lade mycket mindre av reklampengarna på radioreklam jämfört med övriga Europa. Vill du vet varför Gert? Svensk kommersiell radio är så usel!

Honduras flagga
Jag hörde förresten för några dagar sedan kuppgeneralerna i Honduras stolt deklarera att valdeltagandet i "Presidentvalet" i Honduras var högre än tidigare. Det visar sig nu istället att valdeltagandet var lägre än normalt (bojkott av valet som den avsatte folkvalda presidenten uppmanat till?). Om kuppmakarna ljög eller bara var överoptimistiska är inte klart. Klart är däremot att det verkar som om både EU och USA är på väg att acceptera en olaglig regim? Skamligt!

Joggingrapport: Den allra värsta kylan har gett med sig. December började ju verkligen med ordentlig kyla. Men i dag var det i varje fall inte minusgrader, och dessutom växlande sol. Alltså bestämde jag mig för att ta veckans andra runda i dag. Precis som innan fick det bli åttakilometersrundan. I början upp till Tingvalla gick det riktigt fort och kändes osedvanligt bra. Men när jag kom in i skogen sög backarna ordentligt. Men uppenbarligen sög dom inte riktigt musten ur benen, för hemfärden kändes ganska bra trots detta. Tiden 40.15 är fullt godkänd.

Jag ser att Google offentliggjort vilka som är de populäraste sökorden hos söktjänsten Google. 10 i topplistan består av: facebook, youtube, blocket, google, eniro, aftonbladet, lexikon, bdb (bilddagboken), tradera och hotmail. Men, jag ska erkänna att jag tror att den listan är manipulerad. Vem f-n går in på Google och söker på ordet "google"? Är vi svenskar så fruktansvärt korkade och lata att rent allmänt är de vanligaste sökorden sajter som det bara är att skriva namnet följt av .se för att komma till. Och var är all porrsökning, nedladdningssökning, kändissökning osv? Jag tror att olämpliga ord har rensats ut innan listan publicerades.

Inga kommentarer: