fredag 1 januari 2010

Välkomna till ett nytt årtionde

Jaha kära läsare. Välkomna till den digitala dagen. Dagens datum är ju bara ettor och nollor, 100101. Det är också ännu en av dessa dagar då det inte kommer någon morgontidning och eder bloggare under morgonen lider av abstinens. Ryggont (ischias?) gjorde också att jag snällt fick vänta på att någon annan kunde köpa mig en kvällstidning. Usch ja.

Inte blev det bättre av att natten inte erbjöd så mycket sömn. Först var det ju ingen idé innan midnatt. Och när jag sedan försökte komma till ro hölls jag vaken av några idioter som spelade musik så att basgången fick marken att darra och dessutom skrek och skränade dom så att jag misstänker att halva bostadsområdet hölls vakna och funderade på vad straffet för mord är. Jag tror att musiken tonade ner lite strax efter klockan 0220. Men strax efter det tyckte Kimmy att det var dags att byta säng. Och ska man dela säng med en 11-åring som har svårt för att sova, samtidigt som man har ont i ryggen och inte kan hitta någon lämplig sovställning ÄVEN om man haft sängen för sig själv, så blir det inte mycket sömn.

I dagens Aftonbladet presenteras en av dessa många listor för nyfikna. Denna gången handlar det om en lista kommunvis över kvinnor som tjänar mest. Jag tänkte att jag skulle kolla om det fanns något lämpligt att lägga mina lovar kring om hustrun skulle slänga ut mig. Men jag kunde konstatera att den enda jag visste vem det var, var vår lokala riksdagsledamot, moderaten Margareta Pålsson. Och det är inget för mig. Men det är tydligen lönande att sitta i Riksdagen.

Och jag hittade något annat i Aftonbladet som jag inte tror på. Något fel måste det vara. Det står så här: "Sedan partnerskapslagen 1995 och de enkönade äktenskapen infördes i år har 2.949 kvinnor och 2.827 män registrerat sin samlevnad." Hur i fasiken kan det bli ett udda tal. Både antalet kvinnor och antalet män som registrerat partnerskap? Måste det inte av en naturlag bli ett jämnt antal? Det är något skumt här, det ligger en skunk begravd. Antingen har en man OCH en kvinna registrerat sig gemensamt av misstag, eller också finns det en trekant som lurar någonstans. Eventuellt kan det vara så att någon EFTER partnerskapet ingång har bytt kön. Men skumt är det.

Finlands flagga
Och så har då återigen Finland drabbats av en vapentragedi. På årets sista dag sköt en man ihjäl 5 personer innan han tog livet av sig själv. 2008 var det en som sköt ihjäl 10 personer innan han tog livet av sig själv. 2007 var det en som sköt ihjäl 8 personer innan han tog sitt eget liv. Vad är det med finnarna? Det kan inte bara vara liberala vapenlagar och för mycket Koskenkorva innanför västen.

Jag lovade i går att vara snäll i år. Jag vill därför framföra att jag tror att Näringsminister Maud "Mauderaten" Olofsson (c) har goda ambitioner med sitt arbete. Jag tror också att Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) tror att hennes nya lag som träder i kraft i dag är positiv - för någon i varje fall. Jag ställer inga krav på att dessa båda ministrar ska avgå innan valet. Och jag hoppas att de båda hittar en ny vettig sysselsättning efter valet.

Inga kommentarer: