onsdag 16 december 2009

København förlorar i anseende

De flesta klimatexperter är eniga om att varje individ på jorden får lämna efter sig ungefär 2 ton växthusgaser per år för att inte förstöra planetens framtid. Enligt Naturvårdsverket ligger vi i Sverige i dag på cirka 10 ton växthusgaser per år. Och i den siffran är det inte medräknat vad våra flygresor förorsakar. Bara en vecka i Thailand lämnar efter sig 3,4 ton, alltså mer än hela årskvoten. Är det mer än jag som förstår att klimatmötet i København är på väg att mynna ut i - ingenting?

När man har barn med olika handikapp kan det ofta vara mycket små saker som trots detta är stora glädjeämnen. Minsta grabben, Kimmy som är 11, är som jag berättat tidigare autistisk. Förutom en massa olika tvångsbeteenden som han har märks detta främst i det faktum att han inte har något talspråk. Han kommunicerar med bilder (främst i skolan) och genom olika åthävor som att ta i handen. Han tycker jättemycket om att gå ut och gå en promenad. Så det gör vi en eller två gånger om dagen. Passar det bra, så tar vi en promenad efter skolan och kombinerar detta med att möta mamma när hon kommer med tåget. I dag hann vi med en lite längre promenad än vanligt och när jag tyckte att det var lämpligt att ta oss till järnvägsstationen hade Kimmy andra planer för vart han ville gå. Men så fort jag sade "vi ska gå och möta mamma vid tåget" så förstod han detta direkt och bytte riktning mot stationen. Och man blir alltså jätteglad när man märker att han förstår saker man säger till honom. Han ville gå närmaste vägen till järnvägsstationen, men jag hade ett brev att posta i postlådan. Och än en gång, så räckte det med att jag sade "vi ska posta ett brev" så kollade han i fickan om det fanns något brev och bytte riktning. Och återigen blev jag en överlycklig pappa. För den som inte har varit i denna situationen kan det kanske upplevas som tramsigt. Men, även mycket små framsteg är anledning till stor glädje.

Från sladdersidorna berättas att Anna nu hävdar att hon försonats med Paul. Någon kommentar från Paul föreligger för tillfället inte. Hon har kanske lovat att inte slarva med morgonavsugningen i framtiden? Så jag gissar att fortsättning följer. Och det berättas också att Elin gått på restaurang med barnen, men utan Tiger. Och det är naturligtvis en så stor händelse att det finns anledning att ha på löpsedlarna och på tidningarnas framsidor. Det är kanske inte värt att berätta att jag för en vecka sedan faktiskt gick på restaurang (kinesrestaurangen Golden Bamboo i Helsingborg) tillsammans med min dotter Angeli. Men utan hustrun. Jag undrar om det också innebär att Expressen och Aftonbladet ger ut extraupplagor?

För övrigt tycker jag fortfarande att Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) ska återgå till sitt jobb som sjuksköterska. Jag är fullständigt övertygad om att du klarar det jobbet bättre än ministerjobbet. Jag hoppas att din människosyn är bättre i den rollen.

Inga kommentarer: