lördag 5 december 2009

Missad avsugning - eller?

Anna Anka
Så var det dags igen för polisen att rycka ut till det "perfekta paret". Både Anna och Paul Anka ringde polisen sedan ett våldsamt bråk uppstått. Min första tanke var att Anna Anka glömt morgonens avsugning, men tydligen handlade det om fru Ankas sedvanliga attityd mot anställd personal. Ett hembiträde hade fått sparken av översitterskan dagen innan, och det tyckte inte Paul var något bra beslut. Fast den här gången uppstod det inte någon blodsutgjutelse som förra gången när Paul Anka behövde plåstras om efter att fått känna på Annas kastförmåga. Däremot hävdade Anna att Paul hade hotat henne med pistol. Med tanke på Anna Ankas julkalender hos Aftonbladet så undrar jag om tidningen har någon form av etiska regler för vem eller vilka man utnyttjar. Skulle tidningen till exempel köpa in julklappar till personalen som tillverkas i en fabrik där personalen inte har några rättigheter utan arbetar i slavliknande förhållanden? Hur är det Jan Helin, har ni några etiska regler för vem eller vilka ni gör affärer med?

Joggingrapport: Eftersom jag har fått kallelse för armperforering under söndagen så tänkte jag att det kanske var bäst att ta en runda i dag på lördagen istället. Man vet ju aldrig hur man mår efter att ha fått sitt svininfluensavaccin? Hur som helst, skulle det inte bli något blogginlägg i morgon så vet ni förklaringen. Då tålde jag inte vaccinationen så värst bra. Här i Skåne och Åstorp är man alltså nu komna till oss gamlingar. Ingela fick sin spruta i torsdags och är fortfarande lite stel i armen och öm. Jag har fått en inbjudan till Vårdcentralen här i Åstorp på söndagen mellan 0900-1400.

Men det var joggingen jag skulle skriva om. Jag bestämde mig för att ta en runda tidigt på lördagskvällen istället. Eftersom det hunnit bli mörkt valde jag att ta den gamla sexkilometersrundan. Och det kändes att jag sprungit lite längre de senaste gångerna. De sista två kilometrarna kändes riktigt fräscha, och det gick nog ganska fort också. Sluttiden 29.55 tillhör ju de bättre. Och man kanske inte springer extra fort när man bylsat på sig mössa, handskar och dubbla tröjor förutom träningsstället. Det går nog fortare i shorts och T-shirt. Jag gjorde en liten reflektion uppe i skogen. Hur kan man ge sig ut och rasta hunden i skogen när det är mörkt och INTE ha den kopplad eller under fullständig kontroll? Jag är inte hundrädd, jag är uppvuxen med en syrra som "alltid" haft hund. Men har man inte full koll på hunden SKA man ha den kopplad. Jag tycker man ska ha den kopplad ALLTID!

I augusti 2007 dog en kyrkogårdsarbetare Gudmuntorp i Höör här i Skåne när han skulle gräva en grav, kanterna rasade över honom och begravde honom. Just nu hålls det en rättegång där den tidigare kyrkoherden och en kyrkopolitiker står åtalade för arbetsmiljöbrott och vållande till annans död. Mannens hustru och två barn har även begärt skadestånd. Och den rättegången har fått mig att fundera över vilka etiska regler som en försvarsadvokat egentligen har att följa. De båda åtalades försvarsadvokater hävdar nämligen att de båda barnen inte ska ha något skadestånd eftersom dom är förståndshandikappade! En försvarsadvokat ska tillvarata sina klienters intresse. Och dom kan naturligtvis hävda att deras klienter inte gjort något fel. Att dom inte kunnat förhindra vad som hänt. Att dom därför inte kan vara skyldiga till att betala skadestånd. Men i det här fallet håller jag med den nya kyrkoherden, som tycker att det är direkt förödmjukande mot barnen. DOM är helt oskyldiga. Och jag tycker att dessa båda försvarsadvokater ska gå ner på sina bara knän och be om förlåtelse. SKÄMS!

För övrigt tycker jag att Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) ska ha sparken.

Inga kommentarer: