tisdag 22 december 2009

Reträtter på löpande band

De nya moderaterna
Det blir allt mer uppenbart att Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrssons (m) Ättestupalag är en verklig black om foten för Högeralliansen. Reträtterna står på kö och presenteras på löpande band. Partistrategerna på det moderata partikansliet har insett att lagen var ett hafsverk. Snart återstår bara att dra tillbaka det hela och skicka det tillbaka till ritbordet. Senaste budet är att sättet att beräkna ersättningen ska ändras så att det blir förmånligare, i varje fall för en del.

Palestinas flagga
Ännu fler erkännanden kommer nu från Israel. En armétalesman, Arye Shalicar, har i en intervju med radios Ekoredaktion medgett att även det israeliska försvaret under 90-talet tog kroppsdelar från bland annat döda palestinier utan medgivande från de efterlevande. De våldsamma israeliska reaktionerna på Donald Boströms artikel i Aftonbladet blir allt mer avslöjande - av den israeliska dubbelmoralen och de israeliska lögnerna. Samtidigt är det ett erkännande för demokratin i Israel att sanningen nu kommer fram. Jag såg och hörde på TV:n de hetaste kritikerna i Expressen och Svenska Dagbladet av Donald Boströms artikel. Dom kände ingen ånger över sina tidigare våldsamma utspel. Dom hade bara fel, och då finns det ju ingen anledning att ta tillbaka något.

Jag älskar att nappa på olika värvningserbjudande. Ni vet dom där med: "Testa tre nummer av XXX för bara 19:50 (plus porto) och du får en XXX på köpet". Ibland får man användbara saker, men ofta är den där premien rena rama skiten. Min armbandsklocka har krånglat och den andra jag har är glaset sprucket på, så därför var det inte långt till att nappa på ett erbjudande där premien var en klocka med 2 GB USM-minne inbyggt. Det kan ju vara praktiskt att ALLTID ha det där lilla USB-minnet med sig - i fall i fall. Klockan kom i dag och den ska väl gå att använda en tid. Men, det där 2 GB minnet lär knappast bli använt. Är det någon som vet hur många olika sorters USB-anslutningar det finns? Att bära med sig anslutningssladden lär man ju inte göra. Och sannolikheten för att just den här typen av sladd finns tillgänglig när man behöver den, den är liten. Men klockan ska väl fungera en tid. Och nu har jag ännu en USB-sladdvariant i samlingen. Jag har nog snart alla sorterna - kanske?

Jag läser att Granskningsnämnden fällt Morgonpasset i P3 för att ha kallat Jehovas Vittnen för "trams". Däremot var det OK att kalla norska Fremskrittspartiet för "främlingsfientliga tattare" eller att kalla helikopterrånet för "coolt". Har Granskningsnämnden spårat ur? Eller det blev bara kryss i fel rutor? Att kalla Jehovas Vittnen för "trams" är ju bara en varudeklaration. Däremot anser jag inte att någon ska kallas för "tattare" även om att kalla Fremskrittspartiet för "främlingsfientligt" också bara är en varudeklaration. Och att kalla grov kriminalitet för "coolt"? Gör om Granskningsnämnden!

För rättvisans skull måste jag väl även presentera United Minds opinionsundersökning för Aftonbladet. Även i denna är det framåt för den Rödgröna oppositionen som får totalt 47,7% medan Högeralliansen tappar och får 41,6%. I denna undersökningen ligger Sverigedemokraterna på hela 7,1%. Kristdemokraterna klarar precis 4%-spärren med 4,1%.

Jag läste mitt kärlekshoroskop för nästa år i Aftonbladet. "Hela året fylls av nöjen, flirt och förslag. Du kan välja och vraka. Det blir ett sexigt år - sällan har du känt dig så uppskattad." Först blev jag ytterst förväntansfull och nästan lite orolig för hur jag skulle klara av allt detta. Jag är ju trots allt fyllda 57 år. Men sedan såg jag att detta gällde om jag var singel! Om jag redan hade en partner lät det lite annorlunda... Kanske är det trots allt tur att jag är lyckligt gift. Jag hade nog inte orkat med allt det där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Käre Sven!

Du har distans och en befriande humor.

God Jul och Gott Nytt år!

Mopsi

Sven Tycker sa...

Jag tackar och suger åt mig. Nu kan jag hålla leendet uppe hela julhelgen.