lördag 26 december 2009

Abstinensens andra dag

I dag var det andra dagen i följd utan morgontidning. Men, jag ska erkänna att jag faktiskt klarade av det mycket bättre än jag trodde. Visst kändes det tomt att ligga kvar i sängen och morgonnjuta, men inte ha någon morgontidning att bläddra i. Och till frukosten var det också tomt, men jag hade faktiskt även ett par artiklar kvar att läsa i senaste ETC. Så, jag överlevde pärsen bättre än väntat. I morgon är det en normal dag, och om allt fungerar ska det dyka upp två tidningar, både HD och Sydsvenskan. Så Kevin och jag slipper slåss om tidningen till frukosten. Och på måndag bör min senaste gratismånad med Svenska Dagbladet börja, så resten av skollovet ska Kevin och jag klara oss utan konkurrens varje morgon.

Solen tittade fram lite
Friluftsfrämjandet arrangerade sin traditionsenliga Jullunk i dag på förmiddagen. Allt för att få oss alla att gå ner lite av julmaten. Vid 10-tiden gav vi oss alla därför iväg upp på Björnås till Friluftsfrämjandets stuga. Själva Tipspromenaden är väl inte det allra viktigaste, men det är ju alltid kul med så många rätt som möjligt. Det började riktigt bra, men mot slutet fick det bli en hel del gissningar. Till slut blev det 7 rätt på de 10 frågorna. Men glöggen som serverade halvvägs var god. Tyvärr var det ungefär där som frågorna började bli lite knepigare också.

Snö på Söderåsen passade Kimmy
Vädret var ganska lagom. Några plusgrader och inte allt för mycket vind. Eftersom det har kommit nederbörd (både regn och snö) mer eller mindre varje dag den sista tiden så hade Friluftsfrämjandet tur med vädret i dag. Det hade under natten kommit lite regnblandad snö, så det var inte ren barmark på morgonen. Men ju längre upp på åsen vi kom, desto mer snö var det. Jag trodde inte att det skulle skilja så mycket. Jämför gärna de båda bilderna. På slutet tittade till och med solen fram lite. En som var glad uppe i skogen var i varje fall Kimmy som stormtrivs när han får spatsera fritt i skogen.

Ett stort antal svenskar har av oseriösa skatterådgivare lockats att föra över sina företagsvinster till brevlådeföretag på Cypern för att slippa skatta för pengarna. Skatteverket har nu gjort en razzia och som resultat har cirka 400 företagare upptaxerats med närmare en halv miljard kronor. Rubriken i svenska Dagbladet är "skattechock". Jag skulle vilja säga att det är lika gott. Jag hoppas att skattetillägget är rejält också. Du bortskämda skattesmitare som lurar oss andra på pengar tvingar ju oss ärliga skattebetalare att istället betala mer i skatt än nödvändigt. Sätt åt dom!

Enligt en undersökning gjord av SIFO anser en majoritet av svenska folket att invandringen i huvudsak är positiv för Sverige. Det tyder på att svensken faktiskt är intelligent. Mest positiva är Vänsterpartiets väljare. Men i övrigt skiljer det sig inte så mycket mellan de olika riksdagspartierna. Rödgröna sympatisörer är marginellt mer positiva än Högerflankens supportrar. Särskiljer sig gör naturligtvis Sverigedemokraterna. Där nästan alla är negativa. Fast det fanns faktiskt SD-supportrar som är positiva. Undrar om dom kryssat fel?

Inga kommentarer: