tisdag 15 december 2009

Jag tänker göra allt jag kan för att inte kasta ut Sverige i det kalla vattnet

För ett halvår sedan var den allmänna åsikten att Fredrik Reinfeldts kommande halvår som ordförande för EU skulle ge honom - Moderaterna - Högeralliansen ett ökat stöd när vi alla fick se hur han frotterades med de stora gubbarna (och några tanter) och inse hur duktig Fredde var som ledare. Halvåret är nu snart till ända, och den Rödgröna oppositionens försprång av ÖKAT. Då ser jag i Svenska Dagbladet att Fredrik Reinfeldt är orolig och tror att det dåliga opinionsläget beror på att han varit borta från den svenska politiken! Tänk om det i verkligheten var bra att han var borta och det sett ännu sämre ut om han hållit sig hemma? Rubriken är ett citat från Herr Reinfeldt. Det kalla vattnet skulle tydligen vara en Rödgrön valseger! Hrm! Jag för min del är rädd för att en ny Högerseger innebär ett ännu kallare samhällsklimat.

Major Jan skoltalibanen Björklund
Skoltalibanen Major Jan Björklund har slagit till igen. Det har kommit ett nytt förslag till skollag. Det som fått mest publicitet är att det inte längre ska vara möjligt att fast anställa lärare utan behörighet. Vid brist på lärare ska dessa kunna få anställning ett år i taget. Det hela är ett led i Majorns korståg mot icke-behöriga lärare. Och det är klart, att utbildning aldrig skadar. Men, jag har träffat på behöriga lärare som har varit kompletta idioter, och jag har träffat obehöriga lärare som varit överlägset bättre än någon annan lärare. Det finns nämligen ett stort problem med en del lärare. Båda föräldrarna är lärare, direkt från gymnasiet går dom till Lärarhögskolan, och när dom sedan är färdigutbildade börjar dom jobba som lärare och gifter sig med en annan lärare. Dom vet inte ett skvatt om världen utanför skolvärlden. Däremot finns det obehöriga lärare som gått livets skola och vet vad dom talar om, och som samtidigt har medfödda underbara anlag att handskas med barn och ungdomar. Fast, de som verkligen bör drabbas av panik nu är många friskolor. Det är nämligen där som andelen obehöriga lärare är högst - det är ju billigare.

Men det är en annan del av Majorns förslag som är ännu mer uppåt väggarna. Det ska införas betygsliknande skriftliga omdömen i Förskolan. Har gubbfa-n totalt tappat förståndet? Jag har tidigare skämtat / hotat om detta med hustrun. Hon jobbar ju som förskollärare. Men hon har trott att jag driver med henne. Vad ska dom betygsätta? Potträning - VG. Stillasittning - MVG. Fingerfärgmålning - G+. Sandslottsbyggande - MVG+. Ge dig Björklund!

Miljöminister Andreas Carlgren (c) är glad. Enligt Naturvårdsverket har Sveriges utsläpp av växthusgaser minskat med nästan 12% sedan 1990. Främst är det från uppvärmning som minskningen skett (dvs vi har skrotat oljepannorna i villorna). Men tydligen har utsläppen från trafiken minskat med ett par procent sista året, vilket är ett trendbrott. Fast, det kan ju inte ha något med lågkonjunktur att göra? Dessutom ingår visst flyget (som vanligt) inte i beräkningarna. Allt fler och allt mer långväga charterresor har man alltså inte tagit hänsyn till. Men, det är som vanligt - flyget kommer undan alla krav och kostnader.

Joggingrapport: Det blev en runda innan lunch i dag. Första kilometern kändes ganska kall och blåsig, och jag började fundera på att nöja mig med åttakilometersrundan. Men sedan kom jag lite i lä och fick vinden från sidan, och det kändes omedelbart behagligare. Så, jag bestämde mig för att även i dag ta elvakilometersrundan. Tyvärr började det att så smått snöa efter cirka 3-4 kilometer, och efter ytterligare några kilometer var det ett ganska ymnigt snöfall som irriterade. Efter en tid hade glasögonen snöat och immat igen totalt och fick stoppas i fickan. Men lyckligtvis hann det inte komma så mycket snö att det hann börja bli halt i varje fall. Tiden, nästan exakt 61 minuter, var samma som förra rundan. Och det är väl ganska skickligt att lyckas hålla ett så exakt lika tempo. Jag tror att det exakt tog ungefär 30 sekunder längre tid i dag. Och det var väl därför det inte heller kändes som om det var det maximala när jag kom hem. Nu får vi hoppas att det inte blir allt för mycket av snöandet, eftersom jag mycket ogärna springer när det är snö / halt. Men det pågående snöfallet bådar illa...

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
För första gången på 7 år visar SCB:s undersökning att fler svenskar skulle röstat för att avskaffa Kronan och införa Euron, än som skulle röstat Nej. 44 - 42 leder Ja-sidan med. Vi kan alltså inom några dagar räkna med att det blir förnyade och mer spridda krav på att det kan vara dags för en ny folkomröstning så snabbt som möjligt. Det gäller att smida medan järnet är varmt som det heter. Risken är bara att man inte hinner genomföra någon ny folkomröstning förrän kronan har börjat stärkas igen. Det låga värdet på kronan har inte bara räddat en hel del av den svenska exporten, det har också gjort oss mer positiva till Euron. Opinionssiffrorna brukar ganska bra följa kronans värdeutveckling.

Inga kommentarer: