torsdag 17 december 2009

Reklamkompression

Det finns tillfällen när USA ligger före Sverige i utvecklingen. Ett sådant exempel läser jag om i Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Det har nämligen i USA antagits en lag, CALM, som ska tvinga TV-stationerna att sluta höja volymen när man sänder TV-reklam. I dag skruvas ju volymen upp under reklamavbrotten, även i Sverige. Skälen till denna höjning av volymen (som gör att TV-tittarna slänger sig över fjärrkontrollen) är egentligen två. Dels utnyttjar den intelligenta TV-tittaren reklaminslagen till att gå och kissa, koka kaffe eller ge katten mat. Och då måste man ju förstå TV-industrin om dom höjer volymen så att vi även ska kunna höra de viktiga budskapen på toaletten eller i köket. Dom gör ju faktiskt en samhällsinsats! Det andra skälet till volymhöjningen handlar om de som sitter kvar och INTE går sin väg. Det är alltså alla dessa som tittat på en infantil såpa och somnat framför TV:n. Även här gör TV-industrin oss en tjänst. Genom att plötsligt höja volymen väcks den intet ont anande TV-sovaren så att han eller hon kan passa på att gå och kissa innan man återigen kan försjunka i slummer framför utfyllnaden som sänds ut mellan reklaminslagen. Det är skönt att det svenska förbudssamhället inte nått detta området.

Ge Christina Husmark Pehrsson sparken
Jag hörde Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) i radion flera gånger i morse. Och hon har fortfarande inte fattat ett dyft av vad debatten om Ättestupan i Sjukförsäkringen handlar om. Hon tror fortfarande att det handlar om ifall man ska försöka få de som gått sjukskrivna en längre period att genom rehabilitering komma ut i arbete igen. Men, det är det väl nästan ingen som är motståndare till. Debatten handlar om att hon satt upp tidsgränser då sjukskrivningen ska upphöra och ALLA ska över till A-kassan i stort sett oberoende av omständigheterna. Sjuka ska tvingas till Arbetsförmedlingen helt baserat på teoretiskt fastställda tidsgränser, inte baserat på möjligheter och behov. Byt ut damen innan hon gör bort sig mer!

Jag fick reklam från Boxer i dag. Boxer är alltså det företag som står för distributionen av TV via etern, om man har en TV-antenn på taket. Verksamheten ska nu utvidgas ser jag. Och man erbjuder paketpris om man väljer både TV, Internetuppkoppling och Fast telefoni via Boxer. Men, ett företag som vägrar ta emot e-post är ju verkligen inte ett företag som jag vill ha min Internetuppkoppling via. Har man så dåligt förtroende för Internet och e-post så är det ju verkligen inget som jag får förtroende för. Boxer tar alltså inte emot e-post!

Heja Skåne
Tyvärr har vi i Skåne även drabbats av vintern. Det föll under gårdagen snö under i stort sett hela dagen. Eftersom det var plusgrader lade sig dock inte snön förrän sent på eftermiddagen och under kvällen. I dag på morgonen har temperaturen sjunkit till ca 5-6 minusgrader och det ligger ett snötäcke på kanske 5 cm. Och man lovar ju att det ska förbli så här en tid framåt. Tyvärr! Det innebär bland annat att jag tvingas göra ett uppehåll i joggandet. Sedan jag en gång för några år sedan halkat och lagt mig framstupa på trottoaren och skrapat ansiktet ordentligt så klarar jag inte av att springa när det är halt. Jag vågar helt enkelt inte utan spänner musklerna så att jag får ont. Tyvärr, nu när jag verkligen kommit igång.

Till och med Kimmy tyckte uppenbart att det var kallt i morse. Dels är han ingen frösekylling, det ska mycket till innan han fryser. Dels är det ju så att har man en inneboende kraft som säger att man ska känna på allt man går förbi så kan man ju inte ha vantar på. Att få på honom vantar / handskar är alltså inte lätt. Men i dag på morgonen, efter att ha gått runt i 5 minuter och känt på all snö, grenar och staket osv så fick jag helt utan protester sätta på honom ett par rejäla varma tumvantar. Han såg nästan tacksam ut!

Ibland ska man ha tur i oturen. Jag bet sönder en framtand i går, dvs en lagning trillade av och gav mig ett ännu mer sexigt leende. Ja, det var alltså inte det som var turen, det var det som var oturen. Jag gick in om Folktandvården i dag på förmiddagen för att boka en tid, och det visade sig då att min egen tandläkare hade ett hål (ja, inte i en tand men i sina bokningar). Så jag fick komma in efter 10 minuter och fick fixat till min tand. Och en halvtimme senare var jag 313 kronor fattigare. Turen i det hela var att jag lyckades få en så snabb tid. Min "karens" gick nämligen ut i morgon, och sedan hade kostnaden blivit mycket värre. Så jag vill sända ett stort tack till den anonyme medborgare som lämnat återbud och med det gav mig en snabb akuttid.

Inga kommentarer: