lördag 12 december 2009

Hur generösa är vi egentligen

EU-pamparna fortsätter även i dag med att vara stolta över att ha lyckats komma överens om att EU-länderna sammanlagt ska satsa 75 miljarder kronor på att under tre år hjälpa mindre utvecklade länder med klimatinvesteringar. Det motsvarar om min matteberäkning är korrekt 50 kronor per EU-medborgare och år. Och, en del av pengarna är redan tidigare anslagna som utvecklingshjälp, men förs över till det nya kontot så det är alltså inte nya pengar allt. Som jag berättade i går så har Europol räknat ut att EU lurats på sammanlagt 50 miljard på 18 månader genom fiffel med handeln med utsläppsrättigheter. Men det fifflet fick inte så stora rubriker. Det innebär att varje EU-medborgare lurats på närmare 70 kronor om året av fiffelpellarna som alltså hittat en ny marknad. EU-medborgarna bidrar alltså med mer pengar till en liten grupp fiffelpellar än till hundratals miljoner människor i Asien, Afrika och Latinamerika.

Joggingrapport: Det blev ett litet väderomslag i dag. Från de senaste dagarnas ganska fuktiga luft med regn hängande i luften (om det inte till och med föll regn) och några plusgrader, så var det i dag hög och klar luft, solsken och någon minusgrad istället. Riktigt skönt alltså. Och för att fira denna förändring bestämde jag mig för att i dag ta en ännu längre runda än på senaste tiden. När jag kommit upp till Tingvalla sprang jag därför den runda som är Skanneloppet och sedan tillbaka hem från Tingvalla. Detta bör bli ganska exakt 11 kilometer. Och visst var det tyngre precis som väntat. Det är nog några år sedan jag sprang så pass långt. Men det gick trots allt att springa hela rundan. Sista kilometern kände jag dock att för tillfället ligger nog gränsen ungefär här. Inte för att flåset inte hängde med, men det började kännas i knäna att åldern tar ut sin rätt. Tiden, ganska exakt 61 minuter, tycker jag är godkänd. Det tyder på en snittid på drygt 5.30 per kilometer. Vad som slog mig medan jag flåsade fram uppe på Söderåsen är vilka svin som människan är. En TV-apparat, en mikrovågsugn, en dammsugare, tomma kartonger, ett antal sopsäckar för att inte tala om otalet soppåsar. Och så naturligtvis mängder av godispapper, dryckesburkar, cigarettpaket och gud vet allt som ligger i vägrenen sedan den miljöomedvetne bilisten gjort sin insats för att göra naturen mer färgglad. Jag skäms över mänskligheten!

Jag gick in och läste på Aftonbladets webbsajt för att få inspiration till ett nytt ämne att kommentera: Bilolycka, Fotboll, Robinson, Ullared, Ishockey, Paradise Hotel, Dansbandskampen, Idol och ännu mer idrottsbludder! Visst har vi en kvalitetspress som vet vad vi vill läsa om och som sedan skriver om detta. Men, jag ska vara uppriktig. Det stod en del om att 700 personer hade spärrats in efter demonstrationer i Köpenhamn i samband med Miljökonferensen. Jag tror jag går och lägger mig och hoppas vakna upp i en bättre värld.

Inga kommentarer: