söndag 6 december 2009

Samhällsplikt utförd

I dag har jag varit på morgonen och gjort min samhällsplikt. Ganska exakt klockan nio på morgonen var jag på plats på Vårdcentralen försedd med en Aftonbladet att ha och läsa om jag fick vänta. Det var några stycken före mig i kön, men det gick undan med en väldig fart. Det var lite av löpande band princip över det hela. Men jag var hemma igen redan halv tio och då hade jag suttit den obligatoriska kvarten i väntrummet efteråt och väntat så att jag inte skulle bli dålig. Det var många som träffade gamla bekanta i väntrummet. Vi var ju ungefär lika gamla, så det var gamla skolkamrater osv som dök upp. Ingela verkar lite besviken över att jag inte har fått ont i armen än. Hon verkar tycka att det är orättvist att jag ska komma undan när de flesta andra fått lite värk. Vi får väl se hur jag känner mig i morgon.

En av de svenska kommuner som man ibland kan skratta åt är Höganäs. I stan styr Moderaterna ganska fritt, och sådant brukar ju resultera i en hel del dumheter. På initiativ av stans starke man, moderaten Péter Kovács, utropade man sig för en tid sedan till Eurozon. Något man försökte locka resten av de Nordvästskånska kommunerna till också nyligen. Men då fick man tji. Det innebär bland annat att de flesta affärerna i Höganäs ska skylta priser i både kronor och euro. Och naturligtvis ta emot euro som betalning. Nu är det ju egentligen inget unikt att man tar emot euron. Har man mycket turister som handlar så tar man nog emot den valuta dom vill betala med (euro, dollar osv). De flesta affärerna har accepterat "dumheterna", men från många har det framhållits att det hade varit bättre med danska kronor än euro. Allt är naturligtvis ett led i en kampanj för att få införa euron och avskaffa den svenska kronan. Det senaste påhittet är en tredje valuta, Euronäs (Euro + Höganäs) som affärerna i Höganäs infört på initiativ av kommunen. 1 Euronäs är detsamma som 10 kronor och motsvarar alltså ungefär en euro. Egentligen handlar det om presentkort som man kan köpa och skänka bort. Men nu har en del lustigkurrar kommit på att det låter ungefär som "You're an ass". Och det är ju faktiskt roligt.

Anna Anka
Jag undrar hur TV3 ska lyckats få ihop ett gullenuttigt julprogram med Anna Anka. Det har nu avslöjats att Paul Anka har tröttnat på Anna och begärt skilsmässa. TV3 vill inte närmare kommentera hur man ska få ihop julprogrammet, men man fortsätter att köra reklam inför programmet. Och inte heller Aftonbladet har någon närmare kommentar till den tramsiga julkalender med Anna Anka som man förlöjligar sig med. Men den är uppenbarligen inspelad i förväg, för i dag gör Anna Anka reklam för nå'n BH-tillverkare. Jag undrar om Aftonbladet tänker köra med en ny förinspelad Anna Anka-lucka varje dag ända fram till julafton som om inget hänt?

Chiles flagga
Den chilenske sångaren Victor Jara har begravts på nytt. Han mördades 1973 tillsammans med tusentals andra chilenare av högermilitären i Chile sedan Augusti Pinochet i en USA-stödd högerkupp störtat den folkvalda vänsterpresidenten Salvador Allende. Känner ni egen den meningen? "USA-stödd högerkupp störtat den folkvalda vänsterpresidenten"! Det händer regelbundet i Latinamerika. Victor Jaras kropp har nyligen grävts upp och obducerats och det visade sig då att han skjutits ihjäl med mer än 40 skott. Det finns bland annat en underbar platta där Cornelis Vreeswijk sjungit in Victor Jaras musik. Den får jag leta fram.

Slutligen ser jag att Vägverket har kommit med en miljöplan för att minska utsläppen av koldioxid från transportsektorn. Vägverket vill fram till 2020 minska utsläppen med 1 (en) promille! Man räknar bland annat med att biltrafiken ska öka mer än kollektivtrafiken. Min uppmaning är att slänga hela planen i papperskorgen (för återvinning) och sedan göra om det hela. Visserligen har vi en Infrastrukturminister i Åsa Torstensson (c) som är lite av bil- och vägkramare. Men det här var väl ändå att gå till överdrift. Skäms, och gör sedan om!

För övrigt tycker jag att Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) ska ha sparken.

Inga kommentarer: