söndag 13 december 2009

Mardrömmar i Rosenbad

Ett Rödgrönt samarbete
Så var det dags för nästa opinionsundersökning. En undersökning som troligtvis är en ännu värre kalldusch för Moderaterna med stödpartier än vad SCB:s för några dagar sedan var. Det är Sifo som presenterat sin undersökning för december. Enligt denna får det Rödgröna samarbetet 52,2% medan hela Högerblocket får 45,9%. Och då ska vi ha i beaktande att då har jag räknat in Sverigedemokraternas 5,1% i den siffran och dessutom ligger Kristdemokraterna under spärren med 3,7%. Det nuvarande regeringsunderlaget får alltså 37,1% i godkända riksdagsvalsröster. Dom är alltså 15% efter det Rödgröna alternativet. Den stora förloraren är Moderaterna som med 25,1% har tappat 3,4% sedan förra månaden (och 1,1% sedan valet). Centern får 5,2% och har tappat 2,7% sedan valet (men är det enda parti på högerflanken som går upp från förra månaden, med 0,7%.) Folkpartiet tappar 0,7% sedan valet och 0,2% sedan förra månaden. Kristdemokraterna tappar 2,9% sedan valet och 0,3% sedan förra månaden. Och Sverigedemokraterna har ökat 2,2% sedan valet men tappar 0,7% sedan förra månaden. Däremot är det alltså gladare miner inom det Rödgröna samarbetet. Den stora vinnaren är Miljöpartiet som ökat med 5,1% sedan valet och med 0,6% sedan förra månaden. Partiet har i princip fördubblats sedan valet och är med bred marginal det tredje största partiet i Sverige. Socialdemokraterna har ökat 1,7% sedan valet och med hela 3,4% sedan förra månaden. Det är bara Vänsterpartiet som lite kommer i skymundan och som tappat 0,7% både sedan förra månaden och sedan valet.

Jag tror faktiskt att det i dag är panik hos de borgerliga partistrategerna. Man har där med all säkerhet taktiskt räknat med att ordförandeskapet i EU skulle rätta till opinionssiffrorna. Men det hjälper inte vad man än gör. När Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) tillsammans med Gunnar Axén (även m) slår till och gör bort hela borgerligheten så rasar opinionssiffrorna istället. Jag tror att det måste komma en rejäl vändning den närmaste tiden annars finns det stor risk att enigheten spricker och istället handlar det då om att rädda sig själv bäst man kan. En avpollettering av Christina Husmark Pehrsson är inte helt osannolikhet. En utgång bakvägen av familje- eller hälsoskäl vore faktiskt inte orimligt.

Avskaffa monarkin
Nästa år kommer att bli ett pinsamt år för svenska demokratiförespråkare. Den monarkistiska yran kommer att sätta många vädervärdiga rekord när svansandet och fjäskandet för Knugerierna drar igång. Men alla dumheterna verkar inte gå som tänkt. Någon rojalistbugare tyckte att Strandvägen i Stockholm skulle förvandlas till en "Kärlekens allé". Man bjöd in 28 poeter att skriva kärleksdikter till Victoria och Daniel. Dikter som sedan skulle talas in av kända skådespelare och spelas upp i högtalare uppsatta i träden utmed Strandvägen. Men, det blev ett misslyckat svanseri redan innan det dragit igång. Långt mer än hälften av de inbjudna poeterna tackade Nej Tack. - "Den vämjelse jag känner inför evenemanget saknar ord. Jag är absolut emot monarki, avskyr hela spektaklet. Det är inte värdigt en demokrati." - "Jag är republikan." - "Jag skriver inte dikter på befallning." - "Min fru är republikan och hotar med skilsmässa." Det är bara några av svaren.

Italiens flagga
För övrigt ser jag att någon attackerat Silvio Berlusconi med en kyrka. Mitt förtroende för den karln ligger strax under vattenytan. MEN, som den starka anhängare till demokrati som jag är så tycker jag att kyrkor är helt fel attackmetod. Dessutom tror jag inte på kyrkan...

Res enkelt med Skånetrafiken
Slutligen noterar jag att Skånetrafiken infört ny tidtabell från Lucia. Ingela som tågpendlar till Bjuv varje dag har fått sämre förbindelser vissa dagar eftersom några av tågen nu helt plötsligt tydligen ska gå direkt Åstorp - Helsingborg via Kattarp istället. Lite snabbare restid till Helsingborg, men mindre kul om man skulle till Bjuv. Och Kevin som åker till Glimåkra varje vecka har också fått sämre förbindelser både dit och hem eftersom bussarna Hässleholm - Glimåkra nu passar sämre med tåget i Hässleholm. Han kommer t.ex. på morgonen 06.32 till Hässleholm. Bussen gick 06.30 och nästa går 07.30. Bra tänkt Skånetrafiken! Det gäller att ha en bra bok med sig och sätta sig att läsa. Det är tur att Kevin ärvt familjens läsomani. Det är kanske inte för inte som min syrra är bibliotekarie?

Inga kommentarer: