söndag 21 oktober 2007

Stackars Fredrik

I veckan är det dags för moderaternas partistämma. Och jag tycker faktiskt synd om Fredrik. Inte för att jag tror att det blir uppror i partiet. För det tror jag inte. Så länge man sitter kvar vid makten är lojaliteten med överheten i partiet stor. Man vill inte riskera något utan knyter näven i fickan. Men, skulle man förlora nästa val kommer det att bli som att slänga honom till lejonen.

Den skånska imperialismen verkar frodas. Jag läser i Svenska Dagbladet att Öresundsbrokonsortiet (som driver Öresundsbron - med förlust trots att biltrafiken ligger långt över vad som lovades när bron byggdes) vill ha fartkameror på Ölandsbron! Jag kan inte riktigt hänga med på varför Öresundsbrokonsortiet lägger sig i trafiken på Ölandsbron. Antingen har man köpt den bron också (den skånska imperialismen alltså) eller också är man avundsjuk för att trafiken går fortare där än på Öresundsbron. Fast det finns en tredje förklaring, att 08-journalisterna på SvD inte kan skilja på Ölandsbron och Öresundsbron. Landsort som landsort, vad är det för skillnad?

Höst på Söderåsen
Hösten blir allt mer uppenbar när man kommer upp på åsen. Visst är det vackert! Det var alltså söndag och dags för en ny tipspromenad i skogen. För en gångs skulle fick vi med Angeli också så det var en komplett familj som gick Friluftsfrämjandets runda. Både Ingela, Kevin och jag hade 7 rätt på de 10 frågorna. Jag gick denna gången efter filosofin att om jag inte visste svaret fick det bli ett kryss. Det innebar bland annat att jag inte lyckades pricka in vilket år som det första SM i fotboll arrangerades. Å andra sidan - vem bryr sig. Hur som helst var det en riktigt skön promenad. Skönt höstväder och trots allt trevliga frågor.

Skanneloppetuppladdning 2007: Det börjar närma sig för Skanneloppet nu. Jag fixade anmälan för mig och Kevin i helgen. Och gjorde en runda redan på lördagseftermiddagen också. Tyvärr har det inte blivit möjligt med några rundor i veckan. Vilket gör att det känns tungt att springa. I går blev det åttakilometersrundan, och tiden 43.40 är väl inget att skryta med. Men runt kom jag i varje fall.

Inga kommentarer: