fredag 26 oktober 2007

Moderatknut

Moderaterna håller stämma. Och vad jag förstått så anser Fredrik Reinfeldt att om partiet inte förnyar sig totalt så kommer det att gå under. Och egentligen är det ju en positiv åsikt för oss som står till vänster. För det innebär ju att han inser att högeråsikter tillhör ett utdöende släkte. Han inser att den framtida svensken kommer att vilja ha ett solidariskt samhälle med en stat som övervakar ordentligt. Bra tänkt Fredrik! Och så länge det går relativt bra för de nya moderaterna så kommer nog den fasta högerfalangen i partiet att hålla tyst, medan man knyter händerna i lönndom. Men den dag då partiet förlorar makten kommer hela gruppen att resa sig som en person med ett "Vad var det vi sade". Samtidigt lämnar det just nu utrymme till höger för de tre andra borgerliga partierna som allihopa börjar ruta in sina domäner där. Allra främst Centerpartiet som i dag helt klart står till höger om Moderaterna. Egentligen ska det bli spännande att se om detta blir en stadigvarande utveckling, eller det bara är ett tillfälligt snedsteg. Att den traditionella högerfalangen i moderaterna åter tar makten medan landsbygdens centerpartister slänger ut Mauds Stureplanscenter. Vi väntar med spänning på nästa sändning!

Själv går jag på en veckas semester. Och kan känna att ett migränanfall är på gång. Hela dagen har det känts att något var på väg. Först trodde jag att det var frallan som innehöll paprika som jag åt i morse (och sedan fick äta om paprikan hela förmiddagen). Till lunch åt jag Persiljejärpar, och dom (eller såsen) innehöll något som skapade oro i hals och hjärna. Och sedan har jag i eftermiddag haft den där otrevliga känslan av att allt som sker är en repris av något som skett tidigare. En känsla som för mig ofta förebådar ett ordentligt migränanfall. Jag får väl skynda på med det här så jag kan krypa ner under en filt och lida ut det hela.

Jag ser förresten att internetleverantören Bahnhof återigen utmärker sig. Skattemyndigheten vill ha in uppgifter om ägare till hemsidor och bloggar för att kontrollera så att de som har stora intäkter från sina sidor (t.ex. via pokersajter och liknande) också betalar skatt för sina inkomster. Och det vägrar Bahnhof att lämna ut. För dom är det viktigare att skydda sina skattesmitande kunder än att samhället får in de skatter som ska betalas. Även jag har på denna bloggs huvudsida ett antal reklambanners. En del av dessa får jag (via Tradedoubler) betalt för. Andra har jag satt dit helt okommersiellt. Och jag har faktiskt under alla dessa år bannerna funnits där fått en utbetalning på 500 kronor från Tradedoubler - med avdrag för preliminärskatt. För tillfället ligger jag på 319 kronor, så det är väl något år till innan det kommer en utbetalning - minus preliminärskatt. Jag tycker Bahnhof ska övergå till en mer seriös inställning till livet!

Försäkringskassan lade i dag på sin Intranätsida ut en undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex. Dom mäter vad folk tycker om myndigheter osv. Resultatet presenterades som ett steg fram och två tillbaka. Steget fram var att fler kände till Försäkringskassan än förra året. Stegen tillbaka handlade om att betyget hade sjunkit på i stort sett allting. Och det är inget att förvånas över. Försäkringskassan har förvandlats från en decentraliserad serviceinrättning där personalen så gott det gått försökt att ge så god service som det är möjligt med hänsyn till lagar och resurser. Till att nu blivit en toppstyrd centraliserad myndighet där statistiksiffror är viktigare än service. Därför känns det alltid underbart när man trots detta lyckas hjälpa någon, och man känner att dom blivit nöjda och positivt överraskade över den service dom trots allt fått. Själv har jag i dag både blivit kallad "ängel" och fått ett par riktigt uppriktiga "Tack så jättemycket", med stort T. Dessutom fick jag ett samtal på tåget hem som kallade mig till en anställningsintervju på annat håll nästa vecka. Och även om jag inte tror att jag har en chans till jobbet är det ändå ett positivt steg för att så småningom kunna lämna Titanic / Försäkringskassan.

Inga kommentarer: