lördag 6 oktober 2007

En kärleksförklaring till hösten

Det har varit en riktigt skön höstdag i dag. Morgonen var kall och det var frost på marken tidigt på förmiddagen. Men resten av dagen har det varit en av dessa underbara höstdagar. Dagar som jag tycker är klart bättre än varma heta klibbiga sommardagar. Mer sån't!

Enligt beräkningar så ska ett kontantköp kosta 5 kronor medan ett kortköp bara kostar 3 kronor, rent samhällsekonomiskt. Undrar hur f-n dom då räknar. Bland annat hävdade man att kortköpet gick fortare än kontantköpet. Den beräkningen håller jag inte riktigt med om. För att det ska gå fort krävs att affären gjort ordentliga investeringar i kortterminaler med knappsatser, chipsläsare och direktkoppling. Jag äter dagligen ute på restaurang. Och suckar på de flesta ställen när jag hamnar bakom en kortbetalare. Då ska kort dras, kvitto skrivas, leg visas, kvitto signeras, nytt kvitto utlämnas osv. Tacka vet jag den som betalar kontant med jämna pengar!

Det blev biobesök i dag igen. Femte på sex veckor. Kevin och jag var och tittade på Stardust. Det mesta jag läst om filmen handlade om Michelle Pfeiffers problem med tuttarna. Eftersom hon i filmen befinner sig i olika grader av åldrande skulle tuttarna på några sekunder förvandlas från fasta fina meloner till riktiga hängtuttar. Och den tekniken fungerade inte riktigt vid inspelningen. Fast den mediapubliceringen var nog mest att hänföra till reklampubliceringar. Hur som helst var filmen hyfsad. Och den som gillar fantasy och overkliga äventyr kan rekommenderas ett besök. Det är inte den bästa jag sett, men den är ganska rolig. Man drar på smilbanden lite då och då. Tyvärr var Filmstaden i Helsingborg drabbad av antingen tekniska problem eller klantig personal. Insläppet till föreställningen inleddes först någon minut efter att filmen skulle ha börjat, och efter första reklamböljan fick vi sitta i nästan 15 minuter och titta på en tom filmduk.

Inga kommentarer: