tisdag 23 oktober 2007

Aktiemarknaden + Intelligens = Sant?

Hela årets tidigare uppgång på börsen har tydligen raderats ut på några dagar. Kvartalsrapporterna från ett stort antal företag har inte motsvarat aktiespekulanternas förväntningar heter det. Vad är det då som har hänt? Har de stora stolta svenska storföretagen plötsligt börjat göra brakförluster? Ack nej, så är inte fallet. En förklaring hittar jag i Svenska Dagbladet i dag. I Näringslivsbilagan hittar jag en rubrik som lyder: "Dystra besked från Electrolux". Vet ni vad de dystra beskeden är? Jo, Försäljningen har bara ökat från 26.087 miljoner samma period förra året till 26.374 miljoner kronor de tre första kvartalen i år. Vinsten har "bara" ökat från 440 miljoner till 762 miljoner kronor. Vilket motsvarar en vinst på 2,71 kr/aktie mot 1,54 kr/aktie förra året. Katastrof!

Jag läser vidare om rapporteringen från rättegången mot förre Skandiachefen Lars-Eric Petersson. Det handlar ju om vem som plötsligt lyfte bort taket på bonusprogrammet, en åtgärd som gav en del högre chefer fantasisummor i bonusar. Och enligt alla inblandade så verkar ingen veta vem som fattade beslutet. Hur går det egentligen till i de stora stolta företagen? Fattar man beslut på kafferasten om miljardbelopp. Beslut som sedan ingen kommer ihåg vad man fattade för beslut. Drack man kaffegök? Men om det nu inte går att fastställa att beslutet fattats, då är det väl bara att kräva tillbaka pengarna. Då finns det ju inget beslut, eller?

Behöver du köpa ny cykel? Coco Chanel ska börja sälja cyklar. Priset blir bara cirka 150.000 kronor för en normal herrcykel! Den som köper en cykel för 150.000 för att cykla till affären och handla är mer än lovligt korkad. Eller ska vi säga att han/hon har för mycket pengar och borde använda överskottet till något för mänskligheten vettigare än en ensam cykel till sig själv. Det känns som om jag upprepar mig, men världen saknar inte resurser för att lösa de flesta problemen, men vi har fördelat resurserna fel.

Fast egentligen är det ju bättre att köpa en cykel för 150.000 är en bil för 5 miljoner!

Och på tal om ekonomiska nyheter. EU är på väg att höja gränsen för hur mycket man får handla och ta med sig över gränsen. I dag kan du shoppa för 175 euro och ta med dig utan att betala tull. Den summan ska höjas till 250 euro. Om du flyger ska summan vara 500 euro!!! Kan någon förklara för mig varför den som flyger ska ha en summa och den som cyklar, tar bussen, tar tåget, tar båten, tar bilen eller promenerar ska ha en annan summa? Har dom fått en fnurra i hjärnbalken?

Jag ser slutligen att det delvis statligt ägda Telia Sonera är det telebolag som har de mest nöjda kunderna, och siffrorna pekar uppåt. Jag tycker jag har hört förskingringsminister Mats Odell hävda att staten inte kan sköta företag. Jag har för mig att Telia Sonera gör en bra vinst och har tydligen också nöjda kunder. Både privatkunder och företagskunder sätter Telia Sonera i topp. Men det är väl bästa att sälja ut så att dom kan bli lika opålitliga som dom andra.

Inga kommentarer: