lördag 28 september 2019

Pengakarusellen

» Sven Tycker om idrott

Att jag skriver om idrott förvånar nog en hel del regelbundna läsare. Jag är ganska så rejält ointresserad av idrott. Dagens elitidrott har förvandlats till en penningkarusell som är skadlig. Många idrottsstjärnor är inget annat än överbetalda bortskämda divor. Det är helt enkelt alldeles för mycket pengar involverat. Fusket är utbrett. Dopning för att ta ett exempel. Filmningar i lagsporter ett annat exempel. I många idrotter har jag inget som helst förtroende för eliten.

Alltså följer jag inte heller med i idrottshändelserna. Det skulle inte falla mig in att offra något annat för att sätta mig framför TV:n för att titta på idrott. Dyker det upp idrottssändningar när jag "slötittar" så slänger jag mig mer eller mindre över fjärrkontrollen. Jag kan tänka mig att titta på t.ex. Friidrott eller Fotboll om jag inte har något annat att göra och om TV:n råkar stå på. Mitt intresse handlar egentligen främst om två saker. Är det nationella tävlingar så kan jag kolla så att inte stockholmslag vinner. Är det internationellt så kan jag ju hoppas att det går bra för "di svenske". Men där tar mitt intresse för resultatet i stort sett slut.

Löpare
Just nu pågår tydligen VM i friidrott i Doha som ligger i Qatar. Bara beslutet att förlägga årets VM här visar att det är inte sporten som styr, det är pengar. Det kan inte ha varit något annat än mutor (legala eller illegala) som gjort att man placerat tävlingarna här. Orimliga förutsättningar. Orimliga kostnader för att bygga upp anläggningar, som uppenbarligen skett med mer eller mindre slavarbete. Det är en klar skandal att man ens placerat tävlingarna här.

De stora påfrestande långdistanstävlingarna som Maraton och Gång får tydligen förläggas till mitt i natten för att det inte ska vara för varmt. Men det är ändå för varmt och fuktigt så jag såg att nästan hälften av damerna i Maratonloppet fick bryta. Inne på arenan får man på konstgjord väg försöka sänka temperaturen. Det står klart att de som beslutat att förlägga tävlingarna här borde få sparken

Men ibland händer det saker som gör att jag inte helt tappar hoppet. Jag läser om försöken på 5.000 meter för herrar. Jonathan Busby från Aruba (för de som inte vet så är Aruba en liten ö i Västindien precis norr om Venezuela) höll på att kollapsa i värmen när han bara hade en liten bit kvar till målet. Detta upptäcktes av Braima Suncar Dabó som kommer från Guinea Bissau (för de som inte vet det så ligger Guinea Bissau i Västafrika söder om Senegal). Så han valde att helt enkelt stötta och nästan bära sin medtävlande i mål. DET är en sportslig insats som jag tycker ska premieras med en medalj av större värde än Guldmedaljen.

Läs mer:
Löparen höll på att kollapsa – fick hjälp in i mål - Dagens Nyheter
Tröttnar totalt - får hjälp över mållinjen - Aftonbladet

Inga kommentarer: