torsdag 30 augusti 2012

Otillräckliga järnvägsinvesteringar under galgen

Sveriges Järnvägar
Under hotet från galgen har nu Högeralliansen accepterat att lägga fram ett investeringsprojekt för järnvägen. Men det har verkligen suttit långt inne, och projekten ligger långt fram i tiden. Det är inte många miljarder som ligger på denna valperioden. De mesta pengarna ligger ett antal valperioder framåt i tiden. De framlagda projekten är sådana som krävts av den Rödgröna oppositionen för flera år sedan, och som av vår moderata finansminister Anders Borg för mindre än två år sedan betecknades som totalt meningslösa projekt. Men det är väl kul att även Moderater kan ändra sig? Intressant är att projekten båda ingår som en del av en ny snabbtågslinje mellan Stockholm - Göteborg som går söder om Vättern via Jönköping. De två delprojekten handlar om två delar av detta projekt, Stockholm - Linköping och Göteborg - Borås. Intressant är att det fortfarande inte finns något som talar om att Västkustbanan som går mellan København / Malmö - Göteborg / Oslo ska bli dubbelspårig hela vägen. Det är en rejäl skandal att järnvägen mellan vad som är Skandinaviens största region och en av Skandinaviens huvudstäder och en annan av Skandinaviens tre huvudstäder. När den Stockholmsfixerade högerregering vi nu har ska prioritera så har det trafiken till och från Stockholm som är viktigast. På den Skånska sidan av Öresund bor det 1,2 miljoner innevånare (i Stockholms kommun bor det knappt 900.000). I Københavns tätort bor drygt 1,2 miljoner danskar. I hela Öresundsområdet bor ungefär 3,7 miljoner människor (I Storstockholm bor 2,1 miljoner). I Öresundsområdet produceras 26% av den totala BNP:n för Danmark + Sverige. Här ligger 12 Universitet. Detta är den största koncentrationen av högutbildade och avancerad forskning i hela norra Europa. Men 08:orna har fortfarande inte insett att detta är en enorm region. Eller också har man insett det och gör allt för att bromsa så att Stockholm inte blir överkörd. Ty fortfarande finns det alltså inte dubbelspår på hela vägen på järnvägen mellan Danmarks och Norges huvudstäder, dvs banan Malmö - Göteborg även kallad Västkustbanan. Fredrik Reinfeldts järnvägsproposition är välkommen, men tyvärr för sen och för liten.

Och det står inte ett ord om riktiga snabbtåg på separata linjer. Det blir till att fortsätta samsas på samma spår med snabbtåg mellan våra storstäder, regionala tåg mellan våra mindre orter och godståg - på samma spår alltså. Det fungerar inte alltid så bra. Ungefär som med traktorer på motorvägen, som man inte får köra om.

Och sedan kan jag ju inte hoppa över den s.k. konstnären Lars Vilks i dag heller. Jag ser att han i en intervju inte tycker att det är så konstigt att han ska åka till USA på inbjudan av den islamofobiska och nazistinfluerade SION.. Han skulle åkt om KKK (Klu Klux Klan alltså) hade bjudit in honom säger han. Tänk, jag blir inte alls förvånad! Det ingår i hans konstverk säger han. Hahaha!

Inga kommentarer: