söndag 12 augusti 2012

Jag är en stolt svensk

Jag hör att Jimmie Åkesson (han från Sverigedemokraterna ni vet...) i sitt sommartal i går menade att han inte ville skämmas över att vara svensk. Och det gör inte jag heller. Jag varken vill skämmas över att vara svensk eller gör det i verkligheten. Jag är jävligt stolt över att vara svensk. Genom intensivt och målmedvetet samhälle har vi skapat ett samhälle som kommit långt när det gäller demokrati, solidaritet och välfärd. Egentligen är det nästan bara när Jimmie Åkesson kommer på tal som jag skäms över att vara svensk. Jimmie hävdade att han var innerligt trött på att känna skuld över att vara den han var. Jag vet inte varför han känner skam över att vara svensk. Beror det på att Sverige är ett solidariskt samhälle? Är det detta du skäms för Jimmie?

Carl Philip
Jag ser att Carl Philip har semester och tillbringar nätterna på de fina nattklubbarna i Cannes på Franska Rivieran. Och det kan vara farligt. Klockan tre på natten (hur orkar dom hålla sig vakna så länge på nätterna - jag hade varit död) hoppade tydligen någon galning på Carl Philip utanför en nattklubb. Fast lite mystiskt är det att man inte ens gjort polisanmälan. Hur som helst så är det naturligtvis totalt vansinne att ta till våld, oberoende av varför. Så mycket republikan jag är, tycker jag inte att det finns anledning att ta till våld, någonsin. Sedan visar det att man inte långt in på natten ska befinna sig i miljöer där alkoholen (och andra droger) flödar. Jag utgår ifrån att Carl Philips föräldrar påpekar detta för sonen, det hade andra normalt funtande föräldrar gjort.

Jag har sett det mesta av dagens OS-final i handboll mellan Sverige - Frankrike. Och det gick ju ungefär som jag gissade, trots mitt ganska låga intresse för handboll. Det är inte direkt min favoritsport. Och intresset från de boende på Migrationsverkets Förvar där jag jobbat hela dagen var inte heller så stort - snarare nästan obefintligt. Det var ett lite större intresse för maratonloppet, och där var det ju kul att det inte var en av favoriterna som vann. Att titta på maratonlopp är fascinerande. Annars känns det skönt att OS är över så att TV-tittandet kan övergå till det vanliga. Även om det har varit humoristiskt att titta på trams som rytmisk gymnastik med snören, synkroniserat parallellhopp i bassäng och andra tramssporter.

Slutligen ska jag frångå en princip jag har. Den som innebär att jag ALLTID klagar på Snackemostern Jan Björklund. Men, jag hörde från hans sommartal i dag att han tyckte att man permanent måste öka anslagen till underhåll av infrastrukturen. Bra Jan, stå på dig!

Inga kommentarer: