fredag 31 augusti 2012

Vi är alla duktiga

Det händer att man undrar över kompetensen hos våra myndigheter. Min grundsyn har i allmänhet varit att de flesta som jobbar inom den svenska myndighetsvärlden är kompetenta människor som försöker göra det bästa dom kan. Men, det händer att jag får tvivel om mina höga tankar. I dag har det avslöjats hur det gått till på Centrala etikprövningsnämnden. Om jag förstått rapporteringen rätt så har man på myndigheten inte hunnit med. Och DET behöver inte alls vara personalens fel. Det beror snarare på bristande resurser (dvs felet ligger hos politikerna) eller felaktig organisation (vilket beror både på politiker och chefer). Men när jag läser att man när man äntligen skrivit sina formella beslut färdiga så har man daterat dessa beslut bakåt i tiden till tidpunkter då de formella besluten skulle ha fattats, allt för att det skulle se "rätt" ut. Och det blir verkligen inte bättre när journalister på tidskriften Dagens Medicin begärde ut kopior av myndighetens beslut. Då upptäckte man att de "bakåtdaterade" besluten kommit på brevpapper som hade den nya adressen och inte den gamla som gällde det datum man skrivit som beslutsdatum. Man ställer sig då och klipper och klistrar i papperen innan dom kopieras till journalisterna. Var finns den kompetens och yrkesstolthet som jag trodde fanns? Troligtvis hos de som "läckt" fuskandet till journalisterna!

Republikanska partiet i USA
Och i USA har så Mitt Romney accepterat att bli det Republikanska partiets kandidat i presidentvalet. När jag en gång gick i skolan kunde man lära sig att det egentligen inte var så stor skillnad mellan det Demokratiska partiet och det Republikanska partiet. Ideologiskt var det inte så stor skillnad mellan dom båda partierna. Men om jag tittar på de senaste presidentvalen och presidenterna så är det ju faktiskt en rejäl skillnad på de båda partierna. Medan Republikanerna placerar sig rejält till höger så har ju Demokraterna utvecklats till ett mittenparti, i varje fall sett med amerikanska ögon. Det är med fasa man hör att USA riskerar att få en president som är så förblindad av "Guds ord" att inget får bryta mot hans egen tolkning av Bibeln. Otidsenliga åsikter som att vara mot homosexuella äktenskap och aborter trodde jag var något vi hade vuxit ifrån i den moderna världen. Jag håller inte med Barack Obama i alla frågor, vi har ofta ganska vitt skilda åsikter. Men i valet mellan Obama och Romney? Nja, valet är inte så svårt!

För övrigt hör jag att miljonregnet över flygtrafiken fortsätter. Det svenska inrikesflyget existerar tack vare skattesubventioner från skattebetalarna. Inrikesflyget är helt enkelt en enda stor bidragskossa. Här i Skåne skänker politikerna våra skattepengar till tre flygplatser som det kan undras om dom behövs. I varje fall kan man inte ta ut priser från flyget som täcker kostnaderna. Vi skattebetalare får punga ut pengar för att folk ska flyga. Nu senaste hör jag att Region Skåne ska skänka bort sin andel av ägandet i Kristianstads flygplats till Kristianstads kommun. Uppenbarligen var ägandet helt värdelöst för man skänker ägandet. Och lovar dessutom att lämna bidrag med 36 miljoner kronor de kommande 6 åren. Till det torde Kristianstads kommun få fortsätta att pumpa in pengar i projektet. Allt för att en liten grupp affärsmän inte vill betala vad det kostar utan kräver bidrag för att flyga till Stockholm. Frågan är om det går något flyg alls för tillfället. Det bolag som senast flög kunde trots subventioner inte ta ut biljettpriser som täckte kostnaderna och konkade. När vi i nordvästra Skåne överlät vårt bidragsprojekt, Ängelholm / Helsingborgs flygplats, så efterskänkte man alla skulder man skaffat sig för att investera. Flyget är inget annat än en stor bidragskossa!

Slutligen dagens skratt. Gina Rinehart är tydligen världens rikaste kvinna. Dock, rik på medmänsklighet är hon inte. Men jävligt rik har hon blivit på att andra jobbat röven av sig för henne. Antagligen har en hel del blivit sjuka av det.

Inga kommentarer: