onsdag 21 december 2011

Skänk en (skatte)slant

Bland de nya lagarna vid årsskiftet är att Kristdemokraterna fått igenom sin ögonsten. Det vill säga att om någon skänker pengar till välgörenhet till godkända organisationer så ska alla andra skattebetalare stå för en del av gåvan. Kristdemokraterna har alltså fått igenom att införa avdragsrätt för gåvor. Jag har inget emot välgörenhet. Det är alltså inget fel att människor som känner att dom har en slant över skänker denna till något bättre. Jag skänker själv pengar regelbundet. Men jag har fortfarande inte förstått varför vi andra skattebetalare ska stå för en del av den gåvan. I ett välfärdssamhälle har samhället huvudansvaret för att service fungerar. Men en ytterligare välgörenhet är inte fel. Men varför ska alla andra stå för en del av gåvan om någon bestämmer sig för att skänka bort pengar. Läs gärna ledaren i Helsingborgs Dagblad.

Etiopiens flagga
De båda svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson som åkte till Ogaden för att undersöka Carl Bildts gamla företag Lundin Oils inblandning i brott mot civilbefolkningen har av domstolen bedömts skyldiga. Jag hörde nämnda Carl Bildt kommentera det hela med: - "Vi valde mycket tidigt att tydligt gå ut..." Vad jag minns var Carl Bildts första spontana kommentar när de båda journalisterna gripits av etiopisk militär: - "Vad skulle dom där att göra..." Den svenska regeringen med Carl Bildt som huvudansvarig har behandlat den här frågan på ett skandalöst sätt. Det finns de som hävdar att det är i Carl Bildts intresse att de båda journalisterna inte kommer hem till Sverige för snabbt. DET vägrar jag att tro! Men det är dags att sätta igång på allvar med påtryckningar. Calles beryktade tysta diplomati fungerar varken i Etiopien eller i Eritrea. Det är dags att på allvar mobilisera det EU vi är med i och det FN vi är med i för att sätta hårt mot hårt. NU!

Höganäs Euro-city
I lördags berättade jag om att Höganäs moderata kommunalråd Péter Kovács haft synpunkter på hur lokaltidningen Helsingborgs Dagblad behandlar Höganäs kommun. Han tycker att det skrivs för lite om Höganäs. Att Höganäs missgynnas. Men det hela handlar nog mest om att HD skriver för lite hyllningsartiklar om Péter Kovács. I själva verket är Höganäs gynnat jämfört med Bjuv och Åstorp där jag bor och som delar utrymme med Höganäs. I dag läser jag att en höganäsare JO-anmält Péter Kovács och menar att han sysslar med utpressning när han hotar med att inte annonsera i HD om inte HD skriver mer om Höganäs (och Péter Kovács). Vi kan konstatera att dagens HD innehöll 4 sidor om de 25.000 innevånarna i Höganäs och 1 sida om de 30.000 innevånarna i Bjuv och Åstorp. Jag har förresten inte fått något svar från HD:s chefredaktör Lars Johansson som jag skrev till den 9 december och undrade vilka överväganden man gjort när man ägnar mer utrymme åt det mindre Höganäs än de större Bjuv och Åstorp. Men jag har inte fått något svar. Jag tror han har svårt att skriva ner att det handlar helt enkelt om att de lite finare höganäsarna är kommersiellt mer intressanta än vi i arbetarsamhällena Bjuv och Åstorp.

Jag ser att spekulanterna börjar samlas för att köpa upp resterna av Saab efter konkursen. Likt hyenor?

Och när vi nu ändå är inne på biltemat så kan det finnas anledning att göra en vända till Högerregeringens privatiseringsiver. Man har fortfarande inget lärt av alla tidigare mer eller mindre misslyckade avregleringar. Nästa marknad redo för förstörelse är Bilprovningen. Den 1 juli gjordes det möjligt att starta privata bilprovningar. Något som inte blivit någon succé. Antalet kan väl räknas på ena handens fingrar. För att råda bot på fiaskot ska därför 2/3 delar av Svensk Bilprovnings verkstäder säljas ut. Dvs för många blir det istället för ett statligt monopol ett privat monopol. Och jag, precis som de flesta andra, föredrar ett statligt monopol. Dessutom tycker jag det är direkt vansinnigt att privatisera vad som väl får kallas för myndighetsutövning. Men har man fått "privatisera mera" på hjärnan så är det inget annat att vänta från våra Högerministrar. Finland var några år före Sverige med dumheterna och där funderar man på att återförstatliga det hela. Det blev inte bättre. Det blev sämre och dyrare!

Slutligen skriver min favoritjournalist just nu, Aftonbladets Oisín Cantwell, i dag om Göteborgsåklagaren Agnetha Hilding Qvarnströms senaste terroristmål. Hennes jakt på muslimska terrorister har inte varit särskilt lyckosamma tidigare. Och det är nog inte det denna gången heller. Det har visat sig att det inte har funnits någon substans alls vid tidigare ärenden. Den här gången handlar det om tre killar som kanske är förbannade på tokstollen Lars Vilks. Bevisen för att dom planerat terrordåd handlar främst om att dom köpt en hopfällbar fickkniv. Det är inte lätt om man ser islamska terrorister i varje man som möjligen kan vara muslim.

Inga kommentarer: