söndag 25 december 2011

Abstinens

Er bloggare har drabbats av abstinensbesvär. Nu handlar det inte om alkohol om det var det ni trodde. Min alkoholkonsumtion är maximalt en lättöl om året. Och det handlar naturligtvis inte heller om starkare grejer. Nä, det är tidningsabstinens. Juldagen är en av dessa dagar under året då den svenska pressen tror att inget har hänt. Det kommer alltså inte ut några morgontidningar. Skribenten av dessa rader, som alltid har minst en morgontidning att läsa - ofta två, får alltså svår abstinens på morgonen. Att sitta vid ett frukostbord och äta frukost utan att ha en tidning att bläddra är en svår pina. Alltså blir jag tvingad att läsa gamla tidningar dagar som denna. Och i morgon också...

Det är tur att kvällspressen i varje fall har vett att ge ut tidningar. Detta gör att abstinensen kan botas efter lunch.

Carl Philip
Aftonbladets söndagsbilaga presenterade sin lista över Sveriges hetaste kändisar. 10 män och 10 kvinnor på topplistan. Och uppenbart är att jag dåligt läser kändisskvallret. För det var ett antal personer på de båda 10 i topp listorna som jag aldrig hört talas om. Eller i varje fall inte kom ihåg. Intressant var att den kvinnliga listan innehöll både Vickan och Madde. Detta medan lill-Tjabo inte alls var med på den manliga sidan. Beror detta på att män mer bedöms efter vad dom presterat medan kvinnor bedöms mer efter sladdernivån? Hur som helst så har det ju visat sig att lill-Tjabo faktiskt har lyckats prestera något. Han har tydligen lyckats få sin specialpreparerade utbildning till lantmästare vid lantbruksuniversitetet i Alnarp godkänd. I motsats till de andra som går på Alnarp har han läst den specialgjorda kursen på distans. Men tydligen har han fått den godkänd av Alnarp i varje fall. Det hade ju sett för jäkligt ut om han kuggats.

Visst kan man få sig ett gott skratt när slipsnissarna ska uttrycka sig så att dom kan motivera sina för höga löner. Så här skrev Trelleborg AB för att berätta att dom lagt om sina lån: - "en ny syndikerad multicurrency revolverande kreditfacilitet". Den som fick ihop det hela gör verkligen skäl för sin lön. Själv har jag svårt för att hålla mig från skratt. Om jag ska vara ärlig så lyckades jag inte hålla mig från skratt. Är det någon som kan berätta för mig vad hela bluddret egentligen betyder?

Och när vi talar om överbetalda personer så såg jag att f.d. hockeyproffset Peter Foppa Forsberg tyckt att en hel del hockeyspelare var överbetalda. Och det var ett ganska intelligent yttrande som gjorde att han steg en hel del i min aktning. Att se att hockeyspelare i den svenska elitserien tjänar 3-4-5-6 gånger (eller ännu mer) så mycket som hårt arbetande anställda inom vården osv gör att jag verkligen undrar över mänsklighetens brist på proportioner.

För övrigt blir det inte mer. Jag ska fortsätta kurera en förkylning och har annat att tänka på.

Inga kommentarer: