måndag 12 december 2011

EU som hot mot demokratin

EU-flaggan
En av de mest intelligenta socialdemokraterna, Lena Sommestad, skriver i Aftonbladet i dag under rubriken Hoppas demokratins gallergrindar håller om hur paniken för att rädda Euron innebär rejäla inskränkningar i demokratin. EU har istället för att bli ett skydd för demokratin blivit något som inskränker demokratin. För att rädda ett havererat projekt genomförs den ena inskränkningen efter den andra av demokratin. Det är inte bara det att två länder fått sina demokratiskt tillsatta regeringar ersatta av "tjänstemannaministärer" i Eurotopparnas ledband. Det handlar också om att genomföra mängder av åtgärder utan att tillfråga folket. Förändringar ska göras av "grundlagar" på ett sätt som inte överensstämmer med ländernas egna lagar. EU har utvecklats till att bli ett hot mot den folkliga demokratin och Maktens eget organ för att driva folket framför sig istället för att värna demokratin.

Det var några dagar sedan som jag tog ett nytt exempel på att vårt samhälle inte saknar resurser och pengar. Men fördelningen av dessa tillgångar är något snedvriden. Företaget SCA satsar omkring 70-80 miljoner kronor på lyxig jakt till de höga cheferna. Samtidigt som företaget sparkar hundratals anställda för att spara pengar fortsätter slöseriet på lyx till de höga cheferna. Till och med Näringslivets egna kommentatorer inser att det kanske är att gå lite för långt. Det är uppenbart att det inom det svenska Näringslivet inte saknas resurser, men viktigast för de höga gubbarna är att inför sina kollegor kunna skryta med den ena lyxförmånen efter den andra. Den som fifflat till sig mest när han dör vinner.

I Stockholm driver den Högerstyrda majoriteten i dag igenom byggandet av en helt ny Slussen för en massa miljarder. Protesterna från många håll är kraftiga och våldsamma. Nu ska jag erkänna att jag inte satt mig in i hur de olika förslagen är konstruerade, men när jag ser vilka som är för och vilka som är emot och vad man reagerar på så tror jag att jag vet var jag har mina sympatier. Jag tycker mig se en tydlig tendens, precis som när det gäller ett annat stort projekt i Stockholm - Förbifart Stockholm, så är det en satsning på att öka biltrafiken. Förbifart Stockholm har (officiellt) till syfte att minska biltrafiken i centrala Stockholm. Den ska finansieras genom ökade inkomster från Trängselskatten, dvs genom ökad biltrafik i centrala Stockholm. Den nya Slussen bygger på att öka biltrafiken rakt in i centrala Stockholm. I korthet - mer bilar är målet.

Även Skåne har nyligen haft ett stort trafikprojekt. Citytunneln under Malmö. En tunnel som gjort det möjligt för tågen till och från Malmö att fortsätta rakt under Malmö och sedan till Köpenhamn eller Ystad istället för att vända och köra runt Malmö. Men trafiken har inte riktigt blivit den succé som var förväntat. Malmö C hade ett beräknat passagerarantal på 35.000 om dagen men utfallet är 33.400. Stationen Hyllie hade ett beräknat passagerartal på 10.000 om dagen men utfallet blev 9.300. Det riktiga "fiaskot" är station Triangeln som hade en prognos på 25.000 men det blev bara 15.400. Anledningen till Triangelns "fiasko" är att den är gömt. Man får ju leta efter nedgångarna för att hitta dit.

Inga kommentarer: