fredag 23 december 2011

Moderat maktmissbruk

Pyttebron
I går hann jag med ett kort tyckeri om hur den styrande Högeralliansen i Ängelholm beslutat sig för att gå emot den folkomröstning om Pyttebron som hölls för en tid sedan. Enligt det moderata kommunalrådet Åsa Herbst bör man tolka valresultatet på så sätt att de som inte röstat sympatiserar med den sittande maktens åsikt. Att en klar majoritet sade Nej till en ny trafikled genom området där Pyttebron finns har ingen betydelse eftersom valdeltagandet blev lågt. Jag undrar hur moderaten Åsa Herbst tolkade valresultatet vid valet till EU-Parlamentet. Valdeltagandet då var bara ett par procentenheter högre. Jag har min tolkning av det valresultatet klart, en majoritet tycker att vi ska lämna EU eftersom dom inte röstade. Håller du med Åsa?

Uppenbart är också att partipiskan har vint rejält inom alla Högerpartierna. I tre av de fyra Allianspartierna finns det fullmäktigeledamöter som stödde Nej-sidan i folkomröstningen. Men dom har uppenbarligen blivit hotade av Åsa Herbst för att ställa in sig i ledet.

Pyttebron är en gammal järnvägsbro från järnvägen mellan Ängelholm och Klippan (om jag inte minns fel). Järnvägen är uppriven sedan många år, men bron är kvar och fungerar som gång och cykelled. Fotot har jag själv plåtat.

Er bloggare kan numera skriva Poet på mitt visitkort. Den lokala gratistidningen City (som ges ut på flera orter i Skåne) har en liten tävling just nu i att skriva 6-ords poesi. Inspirerat av Ernest Hemingways "For sale. Baby shoes. Never worn". Och i dag fick jag mitt eget poesibidrag publicerat i tidningen. Ett stort framsteg för Sven "poeten" Ohlsson.

LÄSTE CITY, SOMNADE!
MISSADE AVSTIGNINGEN, SPARKEN!

Jag är ganska stolt över detta mästerverk. Vad tror ni? kan jag tänkas vinna ett presentkort på böcker eller några biobiljetter?

Stora tuttar
Bröstinplantat återkallas läser jag. Det är väl många som helt frivilligt valde att stoppa in konstgjord plast i tuttarna för att få större sådana som nu är oroliga. Om dom återkallas, kommer dom och hämtar dom då? Hur som helst har tydligen företaget bakom gått i konken så det är skattebetalarna runt om i världen som nu får stå för kosingen för att reda ut härvan. Av många betecknas det hela som den värsta medicinska skandalen någonsin. Egentligen tycker jag att den stora skandalen är alla de som lägger stora summor på att stoppa in plastkuddar eller spruta in annan skit bakom huden för att få större tuttar, större läppar eller mindre rynkor. Använd pengarna vettigare! Människor svälter, saknar boende, har ingen tillgång till sjukvård och ni betalar för att spruta in skit i kroppen i tron att ni ska bli vackrare!

Och sedan fortsätter vi med mer i vår ständigt pågående serie om att vår värld inte saknar resurser. Det är bara det att vi fördelar dom lite korkat. Aftonbladet kan i dag berätta att en av dessa giriga nissar som tjänar mångmiljonbelopp på utförsäljningen av vår välfärd verkligen använder pengarna vettigt. Det handlar om Peder Pråhl som just nu håller på att lyxrenovera sitt lilla krypin på Östermalm i Stockholm. För 65 miljoner kronor ska lägenheten i fyra plan på 550 kvadratmeter lyxas till lite. Fast jag begriper inte vad Peder Pråhl ska ha lägenheten till, han är ju skriven på skattsmitarön Jersey. Det är där alla miljonerna han tjänar på Carema (jo, det är just där han tjänar en stor del av sina miljoner) hamnar. Och gubbfan skäms uppenbarligen inte alls. Han skrattar väl över "die dumme schweden" varje gång har kvitterar ut några nya miljoner - i sitt postfack på Jersey. Avprivatisera välfärden!

Jag hörde på nyheterna att antalet värdepostrån har minskat rejält under de senaste åren. Det är en kontinuerlig minskning. Och det får mig att minnas att jag såg att antalet mord i Sverige också minskar. En annan typ av brott som minskar är bostadsinbrott. Om man läser tidningarna så är det onekligen inte det intryck man får.

Slutligen ser jag att det antisemitiska våldet i Malmö ökat med 39%. Det är djupt tragiskt att människor inte kan låta bli att ge judar som grupp kollektivt ansvar för staten Israels politik. Precis som muslimer som grupp inte har ansvar för extrema muslimska grupper så har inte judar som grupp ansvar för vad vissa judiska grupper gör. Det kanske ska påpekas att det antimuslimska våldet i USA har ökat med 50%. Det finns tillfällen när jag tappar förtroendet för mänskligheten.

1 kommentar:

Skvitt sa...

God jul och gott nytt år!
/Skvitt