lördag 10 december 2011

Demokratin kräver mycket av oss

Vi gillar olika - inte nassar
Vi bor i en demokrati. En demokrati där det råder yttrandefrihet. En sådan demokrati kräver att till och med idioter, kräk och svin har rätt att framföra sina åsikter. Hur barocka deras slutsatser än är. I dag har omkring 500 nynassar demonstrerat i Stockholm. Det är en skam för Sverige att det finns så många så'na svin. Men det är en styrka för den svenska demokratin att visa att vi har trots allt yttrandefrihet och en långt gången demonstrationsrätt. Stå upp för demokratin, stå upp för yttrandefriheten, stå upp för demonstrationsfriheten och stå upp för solidariteten och medmänskligheten. Visa dessa nassar och rasister att dom har FEL!

Fred till världen
Men så mycket trevligare är att i Oslo har Nobels fredspris delats ut till tre osedvanligt välförtjänta pristagare, Ellen Johnson Sirleaf, Tawakul Karman och Leymah Roberta Gbowee. Det är inte alltid den norska Nobelpriskommittén prickar helt rätt, men min känsla är att det har man gjort i år. GRATTIS!

Knugen
Journalisten och författaren Nuri Kino arbetade under lång tid för SVT med en dokumentär om kungens vänners kontakter med maffian. För en tid sedan gjordes ett dataintrång (eller ren stöld) på hans dator och en stor del hemligt material stals från datorn. Material som till viss del plötsligt dök upp hos bland annat kungavännen Anders Lettström, som ju var den som avslöjats hållit i kontakterna med kriminella. Sedan dess har Nuri Kino utsatts för mordhot och krav på att lägga ner programmet. Nuri Kino har tvingats bo på hemlig adress och ständigt byta boende. Jag måste säga att det är goda vänner som rör sig kring den kungliga familjen! Den här skandalen riskerar att utvecklas till något som inte ens jag kunde föreställa mig.

Skånetrafikens framtidsplan
I helgen tas trafiken med Øresundstågen i Sydsverige över av Veolia. Tidigare har trafiken skötts av bolaget DSBFirst, men sedan det visade sig att deras anbud byggde på att verksamheten subventionerades av danska DSB gick det illa. Och nu tar alltså franskägda Veolia över. Fast jag ser att dom också har ekonomiska problem. Huvudägaren i Frankrike, Veolia Environnement, har kapitalproblem och säljer därför Veolia Transport. Det ska bli spännande att se hur det går...

Palestinas flagga
Annars kan vi konstatera att Veolias dotterbolag i Israel bland annat sköter kollektivtrafik på illegalt ockuperad och annekterad palestinsk mark. Trafik som diskriminerar palestinier som varken får åka eller kan få jobb som busschaufförer. Man har till och med deklarerat att man är villiga att tillmötesgå krav från ortodoxa judar om att dela på män och kvinnor på tågen i Israel. Skamligt!

Och på tal om Israel så ser jag att Newt Gingrich som just nu leder i den republikanska kampen om att få bli presidentkandidat i USA har intervjuats av den judiska TV-kanalen The Jewish Channel. Och där fjäskar han in sig hos den judiska gruppen i Israel rejält genom att hävda att palestinierna bara är ett påhittat folk som uteslutande har som mål att förgöra Israel. Se på You Tube

Jag hittade en lista på hur webbsajter inte ska se ut. Och det var med en stor suck av lättnad jag konstaterade att Sven Tycker inte fanns med på listan. Däremot gjorde jag ett misstag eftersom det första jag såg var en usel annons för Tele2 med deras korkade fårskalletema. Men det visade sig att den annonsen INTE ingick i hur det inte skulle se ut. Själv har jag svårt att förstå hur någon kan vilja bli kund hos ett företag som kopplas samman med en korkad fårskalle.

Och apropå just ingenting alls från ovan så ser jag att Christina Stenbeck firat Kinneviks 75-års jubileum. Till en kostnad av 166.000 kronor per person bjöds 400 personer på lite ditt och datt. 66 miljoner kronor gick firandet på. Inte illa pinkat i en värld där det mesta man hör är att det saknas pengar.

Slutligen, apropå vad jag började dagens tyckerier med, så vill jag försvara yttrandefriheten. Men dagens mest pinsamma debattinlägg måste vara det från KDU:s förbundsordförande Aron Modig som protesterar mot att TV4 visar Mikael Wiehe. Haha! Vilken humor! Så mycket bättre på TV4 med Mikael Wiehe var en njutning. Gå och dra något gammalt över dig Aron! Är detta en kristdemokratisk påläggskalv så är det verkligen skönt att konstatera att Kristdemokraterna snart har gjort sitt i svensk politik. Bye bye!

Inga kommentarer: