måndag 16 maj 2011

Valkommentar

Det har varit riktigt spännande att läsa och höra de politiska kommentarerna från olika politiskt håll till omvalet i Västra Götaland och Örebro. Besvikelsen inom främst det moderata lägret är total. Man hade där hoppats på en fortsatt framgång och att Socialdemokratin skulle gå kräftgång. Nu blev det tvärtom. Moderaterna har kört i väggen och trillat baklänges medan Socialdemokraterna äntligen ser något positivt. Det visade sig att Juholt var en vitamininjektion något som sörjs inom moderaterna som nu plötsligt börjar bli oroliga på allvar. Detta medan det inom Socialdemokratin helt plötsligt har börjat spira en optimism. Att valdeltagandet blev lågt (mycket lågt i landstingsvalet i Västra Götaland) är tragiskt. Det visar med uppenbar tydlighet att det svenska systemet med en samlad valdag med alla tre valen samtidigt är en effektiv metod för att hålla valdeltagandet uppe. Den låga siffran för Västra Götaland VAR tråkig. Men å andra sidan var det normala siffror för EU-val eller amerikanska val osv.

När man läste sportkommentatorernas rubriker i går så var helt uppenbart den där finalmatchen i VM-hockeyn mot Finland bara en formsak. Guldet var redan säkrat. Och det var ju inget tal om vilket lag som var bäst. Vad jag har förstått av nyhetsrapporteringen så slutade visst matchen 6-1. Fast det var visst fel lag som vann!

Försämringskassan
Det slog mig i förmiddags att det var ett tag sedan jag begärde en dag med Tillfällig Föräldrapenning från Försäkringskassan. Men jag har inte sett att det kommit in några pengar. Jag kollade upp och kunde se att det var den 3 mars som jag var på sjukhuset med Kimmy. Så jag slog en signal till Försäkringskassan för att kontrollera så att det inte blivit något fel. Den upplysning jag fick var att jag hade plats 475 i telefonkön och att det beräknades ta 25 minuter innan det blev min tid! Det fick bli att knappa in mitt telefonnummer och invänta att bli uppringd istället. Och en halvtimme senare ringde en stackars tös. Det visade sig att man inte hade påbörjat handläggningen, men att det måste göras en inkomstutredning först. Något jag ju hade begripit så jag hade lämnat den information som behövdes för detta när jag skickade in mina papper. Vi får se om dom får den klar innan sommaren är slut så att det kommer en slant. Det är ju en sjujäkla tur att det bara handlar om en ensam dag. Tänk den stackare som väntar på en halv månadslön i månad efter månad. På den gamla goda tiden när jag och Anki handlade TFP:n på FK-kontoret här i Åstorp började vi bli rejält uppstressade när vi hade balanser på två-tre veckor. Det går utför!

Allt eftersom sanningen kryper fram om kärnkraftsolyckan i Fukushima så står det klart att bolaget bakom och myndigheterna gjort vad dom kunnat för att dölja hur allvarligt det i verkligheten är. Det framstår nu klart att det inträffade en härdsmälta i reaktor 1 redan några timmar efter katastrofens början. Och senare har även reaktor 2 och 3 drabbats av härdsmältor. Utrymningen av byar kring verket fortsätter allt eftersom sanningen kryper fram.

För övrigt ser jag att Regeringens eget Finanspolitiska råd och dess ordförande Lars Calmfors är kritisk till Anders Borgs politik. Man varnar mycket kraftigt mot att genomföra ytterligare skattesänkningar och samtidigt öka utgifterna. Anders Borg bryr sig dock inte.

Inga kommentarer: