fredag 13 maj 2011

Jan Björklund får eftersittning

Jan Björklund
När jag nu har en chans att riktigt mobba skoltalibanen Jan Björklund får jag passa på. Hans krav på att skolk ska skrivas in i skolbetygen har inte mottagits speciellt positivt av de som begriper sig på skolundervisning och pedagogik. Däremot är det nog mer positivt bland de som gärna ser enkla lösningar på komplicerade problem - även om dom inte löser problemet. Jag ser att man plockat fram Jan Björklunds egen närvaro vid EU:s ministermöten. Efter Nyamko Sabuni (även hon folkpartist) så har Jan Björklund den allra sämsta närvaron. Han är borta varannan gång. Det är intressant att notera att sämst närvaro i EU har alltså de stora EU-älskarna Folkpartiet. Vad ska vi lägga in i det? Hur som helst så finns det säkert rimliga förklaringar till att Jan Björklund inte varit närvarande vid vartannat ministermöte. Det går inte att göra det hela så enkelt för sig att bara kalla frånvaro för fult skolk. Kanske skulle Jan Björklund fundera lite över om det kanske finns förklaringar till "skolket" i skolan också. Den enkla lösningen med ytterligare bestraffning med notering i betyget är inte den rätta metoden. Ta reda på varför eleverna skolkar och lös sedan problemet istället. Det blir eftersittning för Jan Björklund.

Perus flagga
Bertil Villard hoppar av som ordförande för AMF Pension efter kritiken för avancerat skattefiffel. Genom att trixa över 23 miljoner till Peru tur och retur så sparade han mer än 10 miljoner i skatt i Sverige och behövde bara betala 4% i Peru. Men han lär ju inte få några problem med försörjningen även om han blir arbetslös ett litet tag, Perutransaktionerna tjänade han ju 10 miljoner på. Och vännerna tar snabbt hand om honom och ger honom ett nytt uppdrag där moralen inte har så stor betydelse. SAF:s representanter i AMF Pension är inte heller så upprörda. Dom uppges ha varit informerade om upplägget. Jag kan tänka mig hur det lät: - "Haha, har nu hört hur jag lurade andra skattebetalare på 10 miljoner genom att skicka 23 miljoner till Peru tor? Haha". Däremot glömde han att berätta det för LO:s representanter. Han gissade väl att upplägget inte skulle tas emot lika positivt där. Hörde förresten på radion Gustaf Dymov som är förbundsordförande för Fria moderata studentförbundet försvara hela affären. Han kunde inte riktigt förstå varför det var något fel att lura alla andra skattebetalare på 10 miljoner. Även om Moral och Moderat börjar på samma bokstäver så är sambandet inte så stort - i varje fall inte skattemoral.

Stockholm
Sedan ser jag att SL, Storstockholms Lokaltrafik räknar med att kollektivtrafikens andel av resandet inom Storstockholm kommer att minska. Anledning? Förbifart Stockholm och flera andra motorvägsprojekt kommer att öka biltrafiken! Landstingets mål är att kollektivtrafiken ska öka sin andel av resandet, men i Trafikplan 2020 räknar SL nu med att antalet bilresor under högtrafik ökar med 70 procent, samtidigt som kollektivtrafiken bara ökar med 10 procent. Men det är ju det som är målet med Förbifart Stockholm, att öka biltrafiken. Det är ju till och med en förutsättning eftersom finansieringen av projektet bygger på att inkomsterna från Trängselavgifter ökar.

Jag ser att AIK dömdes till att förlora matchen mot Assyriska med 3-0 och sedan böta 150.000 för att deras fans i sedvanlig ordning inte kunde uppföra sig. Och den här gången uppförde man sig sämre än vanligt. Men straffet var ju inte så strängt. Att man dömdes att förlora var ju inget straff. Man låg ju redan under och fick en spelare utvisad när dumheterna bröt ut. Och 150.000 i böter? Vad tjänar en medelmåttig mittfältare i AIK i månaden? Dom kom lindrigt undan, och borde skämmas att ha mage att överväga ett överklagande.

Annars ser jag att 200 blomsteraffärer har gått i konken sedan kassalagen infördes. Det är 15% av affärerna. Kassalagen infördes för att minimera svarthandeln, dvs att all försäljning inte slogs in i kassaapparaten och kom med i bokföringen utan hamnade direkt i fickan. Enligt Svensk Handel beror det på illojal konkurrens från torghandlare. Själv har jag alltid förundrats över om alla blomsteraffärer kan löna sig. Men det gjorde dom tydligen inte om dom blev tvingade betala skatt som alla andra för sina inkomster. Snacket om konkurrensen från torghandeln är nys. På hur många orter finns det torghandel som konkurrerar?

Springtimeuppladdning 2011: Det är sista gången jag använder den lilla "rubriken". I går tog jag sista träningsrundan inför morgondagens Springtimelopp. Precis som enligt planen så tog jag bara en liten kort runda på 4 kilometer upp om Björnås via Skogslundsbacken upp och Odenbacken ner. Och jag höll ett ganska högt tempo utan att överanstränga mig. Tiden, 21 minuter blankt, får väl sägas vara ganska bra. Att jag inte fick med det i går får skyllas på nästa stycke och det faktum att jag fick ändra rutinerna. Eller för att vara ärlig - jag glömde det. Hur som helst är det dags för Springtimeloppet i morgon. 10 km runt i Helsingborg med start vid Dunkers kulturhus och sedan bland annat upp för Pålsjöbacken. Målet är vid stadshuset i Helsingborg. Jag har startnummer 601 och ska enligt schemat starta 15.36. Det innebär att jag bör komma i mål någon eller några minuter efter 16.30. De som har möjlighet kan väl hålla tummarna, eller i varje fall skänka mig en tanke. Jag tillhör en grupp på drygt 15-talet entusiaster som springer det 31 loppet i morgon och alltså har sprungit loppet alla år.

Som sagt ovan, jag skulle prestera en ursäkt för att gårdagens blogg drabbades av lite glömska och också lades upp mycket tidigare än vanligt. Jag var helt enkelt ute på tjejmiddag i går på kvällen. Ett gäng som jobbade ihop på Försäkringskassan under större delen av 70 - 80 - 90-talet var ute och firade av vår gamla chef under större delen av den tiden som passat på att fylla 80 år i dagarna. På den tiden var detta en ytterst kvinnlig arbetsplats. Och när jag började på kontoret i Åstorp 1975 så var jag ensam påg. Och det tog många år innan jag fick manligt sällskap. Av oss tio som var ute i går är det bara fyra som är kvar inom Försäkringskassan (och har man många års erfarenhet så är situationen inte så kul alltid i dag). Några har ju pension och några har lämnat det sjunkande skeppet. Ett stort tack till Irene, Inger, Elsbeth, Ilene, Lena, Anki, Wanda, Anne och Gittan för många kul år ihop och en trevlig kväll. En gång i tiden var det faktiskt kul och med stolthet man jobbade på Försäkringskassan...

Inga kommentarer: