torsdag 26 maj 2011

Idrotten och alkoholen

Debatten om vad som behöver göras för att få stopp på alla huliganer som saboterar för fotbollen fortsätter med intensifierad kraft. Jag läser att AIK nu har överklagat det (tycker jag milda) straff man fick efter skandalen i Södertälje. Att man dömdes att förlora matchen är väl inget att klaga på. Man låg under och skulle spela resten av matchen med en man mindre. Och böter på 150.000 är ju en piss i Mälaren för förlustmaskinen AIK. Var ligger förresten månadslönen för en medelmåttig mittfältare? MFF verkar däremot var helt införstådda med att man kommer att dömas till minst samma straff.

Men debatten om vad som ska göras fortsätter alltså. Hårdare straff dyker alltid upp så fort något händer. Jag är dock tveksam till om det hjälper så mycket. Jag tror inte att idioten står och tänker: - "Om jag kastar den här smällaren på domaren så kanske jag får höga böter. Jag tror jag låter bli". Det är mycket tveksamt om den tankeverksamheten är vad som snurrar runt i huvudet just då. Förbättrade möjligheter att stoppa kända huliganer tror jag kan vara en fungerande metod. Men jag förundrar mig hur lite det diskuteras alkoholens betydelse. Sven Tycker det är ganska självklart att INGEN som är alkoholpåverkad ska släppas in på arenan. Ingen alkohol ska naturligtvis få föras in på arenan. Supportrar som laddar upp inför matchen med en back öl är ju totalt vansinne. Och hur man resonerar när det serveras alkohol inne på arenan begriper inte jag. Idrott och alkohol hör INTE ihop. Frågan är vad som hör ihop med alkohol överhuvudtaget? Det är dags för idrotten att klippa alla band med alkoholindustrin. Hur ett fotbollslag kan vara sponsrat av Norrlands Guld övergår t.ex. mitt förstånd. Ut med alkoholen så ska vi se att det omedelbart blir mycket lugnare.

Den främmande ubåten i Stockholms skärgård nyligen visar sig vara - en badflotte! Den bärgades senare samma dag av ett bärgningsföretag. Taskigt, nu blir det inte några nya pengar till militären.

Vårjogging 2011: Det är inte många gånger kvar med den inledningen, en kanske? Hur som helst gav jag mig ut på en runda i förmiddags. Det är lite mellansäsong just nu sedan Springtime avverkats. Nästa lopp för året blir först i november, Skanneloppet här i Åstorp. Så nu blir det som jag sagt lite lägre intensitet i löpandet. Men jag ska försöka klara två rundor i veckan ändå. Men jag misstänker att det kan bli lite bökigt under de två månader jag ska jobba. Det blir långa dagar så jag kanske inte hinner med på kvällen. Jag valde min runda på 8,5 km via Hermanssons stuga i dag. Och valde att ta det rejält lugnt. Vilket var tur, för det kändes väldigt segt och stelt i benen också. Tiden 46.45 var därför lite förvånande eftersom det var en halvminut bättre än förra gången.

Slutligen noterar jag att debatten om Knugens oförmåga att kommentera sina klavertramp fortsätter. Även om det är några år sedan det mesta hände så skedde det faktiskt medan han var statsöverhuvud. Kan ni tänka er skandalrubrikerna (och kraven på avgång) om det visat sig att Sveriges statsminister hade gått på "porrklubb" med speciellt inbjudna glädjeflickor arrangerat av kriminella. Och sedan otrohetsaffärer som en krydda på det hela. Och om det sedan visar sig att kompisar tagit kontakt med andra kriminella för att försöka köpa loss komprometterande bilder? Tror ni att Göran Persson t.ex. hade kunnat sitta kvar efter sådana affärer? Men precis som alltid håller Knugen tyst och hela armadan av rojalister ställer upp som försvar. Jag ser förresten att man noterat att Silvia tagit av vigselringen. Det är nog pga allergiproblem...

"Kring konungen med Guds nåde och hans anförvanter har i alla tider uppblommat en rik flora av servilitet och inställsamhet, kryperi och allsköns fjäsk."
/Wilhelm Moberg/

Allra sist kanske jag ska säga att jag tillbringat kvällen i Höganäs för redovisning av den Fotomara jag deltog i för några veckor sedan. Mer om detta i morgon. Men vi kan i korthet berätta att jag kom på 5:e plats av 15 deltagare.

Inga kommentarer: