tisdag 3 maj 2011

Ulf Kristersson är överlycklig

Inspektionen för socialförsäkringen som Regeringen har tillsatt har skött sitt jobb riktigt bra. Man har på Regeringens uppdrag granskat beviljande av sjukersättning och hur sjukförsäkringen handläggs av Försäkringskassan. Och precis som uppdraget var så är man kritisk mot att handläggningen inte är exakt den samma överallt. Det finns regionala skillnader i hur förmåner beviljas och avslås. Och detta är precis vad man önskade att ISF skulle komma fram till. Nu kan vi nämligen se att Socialutförsäkringsministern är överlycklig över kritiken mot Försäkringskassan och han och hans megafoner kommer nu att kunna att hävda att det inte är reglerna det är fel på (Regeringens fel alltså) utan det är Försäkringskassans handläggare det är fel på (Reglerna är det egentligen inget fel på). Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson menar att kritiken ska tas på allvar. "Jag har ett flerårigt perspektiv på detta, men det betyder inte att vi inte ska ha bråttom. Här pekar Inspektionen på flera brister och de ska rättas till, det är därför vi har Inspektionen" kommenterar han överlycklig.

Sedan är det naturligtvis så att det ligger en hel del bakom kritiken. Det hävdas att Försäkringskassan inte gör saker i tid. Och detta är nog riktigt, resurserna har ju medvetet skurits ner under en följd av år. En annan del av kritiken handlar om att Försäkringskassan har ett för myndighetsliknande förhållningssätt. Och även detta är kanske rätt. Det är ju just detta man har velat ha genom att centralisera verksamheten och så mycket som möjligt ta bort den personliga kontakten. En tredje del av kritiken handlar om att besluten kan bli olika i olika delar av landet. Och detta är helt omöjligt att undvika. Det är människor av kött och blod som ska tolka en lag med hjälp av intyg som kommer från andra människor av kött och blod. Att allt inte tolkas exakt lika är ofrånkomligt. Men ska försöka undvika det, men det är omöjligt att helt eliminera.

Så har då slutligen även den fjärde storbanken presenterat sitt bokslut för första kvartalet. SEB gjorde en vinst på 4,4 miljarder första kvartalet 2011. Vi är då uppe i nästan 23 miljarder i vinst för de fyra storbankerna på tre månader. Det innebär att varje arbetstimme tjänar de fyra svenska storbankerna ytterligare närmare 45 miljoner kronor. Det är fem kronor för varje svensk medborgare, varje timme... Det lönar sig att driva bank. När det går bra skär man miljonerna med täljknivar. Och när det går dåligt får skattebetalarna gå in och rädda verksamheten. Giriga slipsnissar är dom hela högen.

Springtimeuppladdning 2011: Det var ganska svalt att springa en runda i dag. Det gick inte att springa i shorts och T-tröja direkt på morgonen. Men för övrigt gick det ganska bra att springa. Jag valde en runda på 8,8 km, och höll ett ganska bra tempo mesta tiden. Sluttiden 49 minuter blankt var fullt godkänt. Klart bättre än första gången i år på denna rundan. Och fullt jämförbart med tiderna förra året. Enda motgången var en ilska över våra samhällsmedborgare. Förra helgen arrangerade IS Skanne med flera städdag uppe på Söderåsen. All skit som dumpats städades helt enkelt undan. Men det har bara gått en vecka så har någon IDIOT dumpat en hel soffa precis ovanför Tingvalla. Man kan kasta sopor på Sopstationen här i Åstorp varje dag helt utan kostnad. Vad är det då som får en komplett idiot till att släpa upp en soffa i skogen och dumpa den där?

Dagens Nyheter har i ett antal artiklar granskat hur vi blivit totalt beroende av våra mobiler. Det finns många som är så totalberoende att dom får abstinensbesvär och panik om dom inte har den lilla nallen i handen. När mobilen ringer släpper man allt man har för händerna för att svara. Du måste ständigt vara uppkopplad för att inte känna dig bortkopplad. Är det verkligen absolut nödvändigt att ständigt vara nåbar? Måste man totalt ignorera människor man umgås med bara för att svara på ett SMS man fick? Det är ofta rent pinsamt - tycker jag. En krönikör berättade att när han på lunchen skulle beställa mat i den lilla snabbmatsserveringen var kön lång framför honom. Han valde då att ringa in sin beställning från sin plats längst bak i kön. Och personalen släppte naturligtvis allt man har för händerna och ignorerade alla kunder i kön för att svara i telefonen och ta upp beställningen. När blir Mobilstress en godkänd diagnos?

För övrigt känns det ganska makabert att se att den högsta ledningen i USA sitter och följer mordet på Usama bin Laden i direktsändning. Det är den ultimativa dokusåpan där vi får följa i direktsändning mord, inbrott, krig och andra brott. I nästa avsnitt kan man från Vita Huset följa hur fångar i koncentrationslägret i Guantánamo torteras i direktsändning? För vi måste ju hela tiden överträffa förra avsnittet. Och vi måste ju hålla oss ständigt informerade. Usama bin Laden blev en mycket "ful figur" med mycket blod på sina händer. MEN, en demokrati kännetecknas av att man lever efter humanitära och demokratiska principer. Om man inte gör detta så är man ju inte mycket bättre än "de onda"!

Inga kommentarer: