onsdag 18 maj 2011

Mer krig i Libyen

Dagens stora fråga handlar om den svenska insatsen i Libyens framtid när vårt nuvarande åtagande tar slut. Våra politiker på högerkanten anser det vara självklart att insatsen ska förlängas. En del mer krigshetsande representanter verkar till och med tycka att vi ska kriga ännu mer än vad vårt åtagande till FN säger och vad FN har beslutat om. Håkan Juholt verkade ha lärt sig läxan från Afghanistan, dvs att det är mycket lätt att starta krig och mycket svårt att avsluta ett krig. Håkan Juholt deklarerade därför för några veckor sedan att när det nuvarande åtagandet var slut, så var det också slut. Behövdes det fortfarande insatser från FN:s medlemmar så finns det ungefär 175 medlemsländer till som kan göra en insats istället för det dryga 10-talet länder som nu ställt upp. En synpunkt som jag tror att en mycket stor andel av den vanlige svensken har stor förståelse för. Men, de mer politiskt korrekta tycker annorlunda. Carl Bildt trodde till och med att Gaddafi skulle jubla om de svenska flygspaningarna upphörde. Vilket säger ganska mycket om Carl Bildts förmåga till rimliga proportioner.

Men, det visade sig att det även inom Socialdemokraterna finns stora grupper som tror att Sverige fortfarande är en militär stormakt vars insats i Libyen är direkt avgörande och som därför tycker att det är självklart att vi redan nu ska förbinda oss för att fortsätta flyga Gripen över Libyen även en ytterligare perioder utan att ens FN har hunnit fråga om vi vill. Alltså tvingades S-ledningen till vad som tydligen är en mindre reträtt. Vilket jag verkligen beklagar. Jag är övertygad om att det krävs mer humanitära insatser för att mildra situationen. DÄR kan Sverige ställa upp. Nu har vi fått göra reklam för JAS-planen så att det räcker. Gör något annat! Stå på dig Håkan Juholt! Krigsivrarna, allt från Calle Bildt till högersossar som Vidar Andersson får inte styra S-partiet.

För övrigt hörde jag Carl Bildt stoltsera med ett nytt fint ord han lärt sig. Asymptotiskt! Chansen för behov av marina insatser närmade sig asymptotiskt Noll sade han. Asymptotiskt innebär tydligen att kurvan närmar sig t.ex. Noll allt mer. Men den når aldrig fram kanske man ska påpeka. Och den säger inget om i vilket utgångsläge den befinner sig. I princip kan alltså Carl Bildts yttrande innebära att chansen för att det behövs marina insatser är 100%, men den sjunker. Men det kommer aldrig att bli så att det inte behövs några marina insatser. Fast det var nog inte så Calle menade när han calle stroppade med sitt nya ord.

Vårjogging 2011: I går var det lite tradit väder på förmiddagen så jag avstod från någon löparrunda. Men i dag kändes det inbjudande. Dessutom valde jag att springa en runda jag inte använt mig av än så länge i år. Främst av den anledningen att rundan innehåller en hel del springande på skogsstigar. Och med min ganska ekonomiska löpstil, dvs jag lyfter dåligt på fötterna, så ökar det radikalt risken för att stå på huvudet över någon sten eller rot. Och något sådant har jag inte velat riskera inför Springtimeloppet. Men, nu var det avverkat, så i dag var det dags. Det är allt från asfalterade cykelbanor via skogsvägar till skogsstigar. Totalt 8,8 kilometer har jag mätt upp den till. Och det gick ganska bra. Inte ett enda snubbelmissöde. Men, jag tog det alltså ganska lugnt så att jag kunde studera underlaget ordentligt. Tiden 47.15 är sämre än vad jag sprang förra sommaren. Men jag är fullt nöjd och ger det godkänt. Däremot känner jag att det gör lite ont i benen på annat sätt än tidigare. Vilket kan innebära att jag spände mig lite mer än vanligt av ren osäkerhet.

I dag har Aftonbladet meddelat att dom lägger ner sin bloggtjänst. Ganska intressant är att det sker nästan exakt samtidigt som Expressen meddelar att dom lägger ner sin bloggtjänst. Men båda förnekar att det finns någon som helst samordning. F-n tro't!.

Hur som helst får jag fundera på hur jag ska göra med min Aftonbladetblogg (på http://blogg.aftonbladet.se/15343). Jag fortsätter här på Blogger och hemma på orginalet på SWL (på http://www.swl.nu/tycker). Vi får se.

Inga kommentarer: