fredag 27 maj 2011

Mer foto än politik

Som jag sade i går så var jag i går på kvällen på redovisningen av den Fotomara som jag deltog i den 14 maj. Arrangerad av Höganäs fotoklubb för klubbarna i Åstorp och i Örkelljunga. Jag hade inte så stora förväntningar, så därför var den 5:e plats jag fick totalt (av 15 deltagare) en mycket positiv överraskning. Jag tyckte inte att det kändes som att jag fått ihop några särskilt bra bilder. Men, sex av de tolv bilderna blev placerade (bland de 7 bästa). Dock ingen vinnarbild. Men tre stycken andraplatser. Här är de 6 bilder som blivit placerade.

Fyrkantigt
2:a plats


Motto Fyrkantigt


På väg
2:a plats


Motto På väg


Badkruka
2:a plats


Motto Badkruka


Himmel o hav
4:e plats


Motto Himmel o hav


På "sne"
4:e plats


Motto På sne


Vårtecken
5:e plats

Motto Vårtecken


Vill ni titta på alla 12 bilderna så finns dessa i lite större format på Facebook och kan nås av alla via denna länk.

Reglerna var att vi som deltog fick en film att stoppa i våra analoga kameror när tävlingen började. Och sedan en lapp med 7 olika motton att fotografera efter. Inom en viss tid gällde det sedan att ta en bild på varje motto, i rätt ordning, uppe vid Kullens fyr på Kullaberg. Efter lunch förflyttades vi till Ransvik och fick 5 motton till. Och det gick ju ganska bra trots allt.

Dagens skrattpris går till de båda moderata riksdagspolitikerna Andreas Norlén och Hans Wallmark som under rubriken Monarkin står stark lyckas prestera en hyllningsartikel till monarkin i dagens HD som är så pinsam att jag undrar om det är äkta eller skrivet som parodi. Finns det verkligen utbildade och psykiskt friska individer som har en så underdånig uppfattning om Knugafamiljen.

Om vi ska fortsätta och hålla oss till den stora politiken så ser jag att den politiska opinionen i stort förändras i rätt riktning. Enligt DN:s undersökning är Sossarna större än Moderaterna, Kristdemokraterna åker ut och Sverigedemokraterna krymper rejält.

Och vi fortsätter med rikspolitik. Thomas Bodströms sladderbok fortsätter att engagera. Och från en del supportrar till f.d. politikern, f.d. fotbollsspelaren, juristen och författaren så klagas det på att Thomas Bodström inte verkar ha rätt att framföra kritik mot den nya Socialdemokratiska ledningen. Och det är självklart att han har rätt att framföra kritik. Vi bor i ett demokratiskt land med yttrandefrihet. Men det innebär att man också har rätt att kritisera Thomas Bodström för att han var en usel Justitieminister, en riksdagsledamot med rekordhög frånvaro, en fegis som stack till USA och en usel författare. Kanske var han allra bäst som fotbollsspelare?

Slutligen noterar jag att min gamla arbetskamrat Bengt Hertzman mycket välförtjänt fått Helsingborgs stads Miljöpris för 2011. Grattis Bengt, jag läser med stor glädje dina krönikor i Helsingborgs Dagblad.

Inga kommentarer: