torsdag 31 mars 2011

Den svenska självständigheten såld till Bryssel

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
EU-Kommissionen har nu sagt Nej till Sveriges undantag med momsbefrielse för ideella föreningar. Får EU bestämma så får i fortsättningen Backåkra IF redovisa moms när man säljer varm korv vid matcherna i division IV. Och Frimärksklubben får snällt redovisa moms för kaffet vid medlemsmötet. I Sverige har det bestämts att ideella föreningar som ett stöd till dessa och för att förenkla administrationen ska de slippa momsredovisning. Den svenska regeringen har begärt undantag från EU:s regler för föreningar med en omsättning under 1 miljon. Men EU-Kommissionen är obevekliga. Backåkra IF:s korv vid division IV-matchen konkurrerar ju med Gretas krog och Grands restaurang. Och om Backåkra IF slipper redovisa moms så kan dom ju sälja korven en krona billigare. Själv är jag inte förvånad. Sedan Sverige gick med i EU (skyll inte på mej, jag röstade Nej) så är bestämmanderätten över svenska lagar flyttad från våra folkvalda i Riksdagen till Bryssel. Det är dags att lämna EU till dom som tycker att Bryssels klåfingrighet är bra.

I morse hörde jag folkpartiungdomarna i LUF gå ut med krav på att Sverige skulle skicka vapen till rebellerna i Libyen. Och samtidigt tycka att det var dags att gå med i NATO. I dag på eftermiddagen hör jag NATO genom Anders Fogh Rasmussen deklarera att FN:s beslut innebär ett vapenembargo, dvs att ingen av parterna ska förses med vapen. Jag hörde förresten att Finlands president Tarja Halonen var kritiskt till att Sverige skickade Gripenplan till Libyen. Det gjorde vi bara för att vi hade för många och ville visa upp dom. Och det ligger nog en hel del i vad hon har att säga. Av kommentarer från många (t.ex. LUF) så verkar dessa tro att krig har ett romantiskt skimmer över sig. Målet måste ALLTID vara att undvika våld så långt det går. Krig är inte romantiskt, krig är grymt.

Sven Tycker
Ibland är det spännande för mig att gå in och läsa vad jag skrev på Sven Tycker "förr i tiden". Jag har ju hållit på med det här tyckandet varje dag i snart 14 år. Sven Tyckers arkiv är tillgängligt för alla. Och det kan som sagt vara spännande att se vad som var aktuellt en gång i tiden. Och se om jag kanske till och med har bytt åsikt. Men det är faktiskt mycket sällan jag gjort detta. I januari 2001 konstaterade jag att Attac får ett svenskt motinitiativ som kallade sig Motattack. Men det var tydligen ett engagemang som dog ut. Webbsidan finns kvar men enbart i form av en död sida som uppenbarligen inte uppdaterats på åravis. Länkar till systerorganisationer är helt döda. Och jag ser på sidan längst ner att man tittar bäst på sidan i IE 5.0 eller Mozilla 0.9.5. Och det är ju onekligen några år sedan! Jag undrar hur många sajter på nätet som inte är aktiva, men ändå finns kvar. Antagligen finns det ingen som har behörighet att komma åt att uppdatera (eller ta bort). Ingen vet lösenordet. Fakturan för utrymmet på servern blir inte betalda. Men det är väl för mycket jobb att radera så det får ligga kvar i all evighet? Ett spännande ämne att forska i. Hur många av världens alla webbsidor och webbsajter är helt enkelt bortglömda? Det var riktigt spännande att klicka runt bland högerns alla bortglömda propagandasajter.

Det är väl inget nytt att jag har mina synpunkter på hur flyget och ekonomin fungerar. Nu läser jag att flygplatsen Kastrup lurar den danska staten på hundratals miljoner varje år genom att fiffla undan pengar via brevlådeföretag i Luxemburg och skatteparadiset Bermuda. Detta sker sedan det statligt ägda Københavns Lufhavne 2005 sålde aktiemajoriteten i flygplatsen till det australiska bolaget Macqaurie Airports. Genom att ge flygplatsen lån med ockerränta förs räntor ut ur Danmark och flyttas runt till skatteparadis. Sedan 2005 har danska skattebetalarna lurats på mer än 2 miljarder kronor.

Annars ser jag att Ryanair ska införa en ny avgift. 20 kronor extra ska läggas på det ursprungliga priset för att betala för extra kostnader som Ryanair kan drabbas av om något händer.

Inga kommentarer: