torsdag 17 mars 2011

Kärnkraft är helt ofarligt

Som jag sagt tidigare. Varje morgon när jag sätter på radion för att lyssna på nyheterna innehåller rapporterna från Japan och Fukushima rapporter om att läget har försämrats ytterligare. Men, sedan kommer de svenska experterna in och ska berätta hur det verkligen fungerar. Och allt eftersom läget i Japan blir värre så berättar experterna att det är inte alls farligt. Fortsätter det några dagar till kommer Vetenskapsradions experter (dvs kärnkraftskramarna) att hävda att det egentligen är fullt möjligt att bada i bassängerna med använt bränsle. Bara man inte kramar stavarna. Det är spännande att höra hur kärnkraftskramare tycker att det hela är helt ofarligt medan de värsta kärnkraftskritikerna tycker att bara ordet "kärnkraft" strålar.

Lasse Kronér steg i går fyra pinnhål i min syn på honom. I en intervju i Aftonbladet berättar han att han fått en förfrågan om han vill delta i TV-programmet Let's dance varje år. Och varje år har han tackat Nej. Han vill inte ställa upp i ett sådant "mupprogram" som han kallar det. Lasse har helt rätt, den "kändis" som i jakten på publicitet ställer upp i dravlet rasar istället fyra pinnhål hos mig. Och när vi nu ändå är inne på de kommersiella TV-kanalernas "mupprogram" så ser jag att Alexander Bard valt att ställa upp som domare i Idol. Ännu en anledning att inte titta på bedrövelsen. Men i den artikel i Aftonbladet där jag läser om detta så hittar jag två intressanta citat som säger allt. - "Det kanske låter taskigt, men det är mitt jobb att vara taskig" säger Alexander Bard. Och det är ju där idén med programmet ligger. Dvs att vara taskig mot deltagarna. Kollegan Laila Bagge säger: - "Vi kommer nog inte alltid att tycka likadant, men det blir bra TV." Just det! Det viktiga är att det blir bra TV, inte att hitta artistfynd.

Dagens "har jag gjort bort mig nu igen" står nog den moderata kommunpolitikern Charlotte Wachtmeister i Svalöv för, som under en diskussion om hur det kommer sig att kostnaderna ökar för barn med särskilda behov trodde att detta beror på att vi avskaffat tvångssteriliseringen. Ett uttalande som hon borde insett hur korkat det lät redan när hon började uttala sig. Nu dröjde det tills media började höra av sig innan hon insåg att hon inte tänkt ens så långt som näsan räckte.

Och så ser jag att tunnelborrmaskinen Åsa är igång nu i den västra tunneln i Hallandsås. Efter att ha fått en rejäl uppfräschning hoppas man att det andra tunnelhålet ska gå lite fortare än den första. Så där omkring 2015 tror man att trafiken ska vara igång. Det skulle kunna betyda att persontrafiken på Söderåsbanan kanske kommer igång lagom till Sven Tyckers pensionering. Hallandsåstunneln och den trafiken är nämligen intimt förknippade. Trafikverket har ju inte pengar så det räcker, så den upprustning som krävs av Söderåsbanan sker inte förrän det måste till när trafiken genom Hallandsåstunneln drar igång.

Fuck CUF
För att fira att det i dag är 10 år sedan Centerpartiet inledde sin väg mot avgrunden så tillkännager Fredrik Federley i en debattartikel att han kandiderar till en toppost inom Centerpartiet. Gör du det Fredrik, så ska alla vi som hoppas på ett maktskifte fira. Med Fredrik Federley högt upp i Centerhierarkin så slipper vi nog partiet i nästa valda Riksdag. Det är alltså i dag 10 år sedan Maud(eraten) Olofsson valdes till ny partiordförande i Centern. Centerns ungdomsförbund driver fortfarande kampanjen att "Fuck Facket". Jag tycker själv att "Fuck CUF och hela C" är bättre.

Och så ser jag att anledningen till att Calle Bildt och Lundin Petrolium drog sig ur Libyen (med en rejäl förtjänst) var att det var så korrumperat. Det hade INGET att göra med demokrati eller mänskliga rättigheter. Så'na bagateller bryr sig väl inte sån't folk om.

Jag hör förresten på radion att det börjar mullra lite i leden inom Sverigedemokraterna. Partiet har blivit på tok för toppstyrt. Den centrala ledningen lägger beslag på alldeles för mycket av pengarna. Och plockar dessutom ut alldeles för hög lön. Vi får väl se om revolten håller i sig eller om der Führer och hans anhang lyckas tysta protesterna.

Inga kommentarer: