tisdag 25 augusti 2009

Vet inte om jag är nöjd eller inte?

Jag ser att min "favoritekonom", Svenskt Näringslivs Stefan Fölster (mannen som låter så ärlig och övertygande att han kan lura i vem som helst vad som helst), har uttalat sig om den svenska ekonomin som skulle vara på väg att trots allt vända uppåt igen. I rapporten framgår också att den svenska ekonomin klarat sig sämre än de flesta jämförbara ekonomierna i världen. Sveriges ekonomiska tillväxt under första kvartalet i år placerade oss på 23:e plats i västvärlden. En rent usel placering. Men ingenstans ser jag att detta skulle förklaras med att den svenska Högeralliansregeringen har varit mycket restriktiv med stimulansåtgärder för att få fart på ekonomin. Många länder (t.ex. USA) har satsat stora summor för att få igång ekonomierna. I Sverige har regeringen Reinfeldt valt att sitta still i båten och vänta på att andra länder ska få igång sina ekonomier så att det så småningom ska smitta över sig på vår. Ett område är t.ex. hjälpen för att få fart på bilindustrin. I stort sett alla länder har satsat pengar för att hjälpa sina egna företag, fabriker och bilmärken. De pengar som i Sverige anslogs för att hjälpa Saab, Volvo och underleverantörer har man inte använt ett öre av. Medan t.ex. amerikanska staten i dag är största ägare av General Motors för att rädda företaget ser Maud "Mauderaten" Olofsson helst att Saab (och Volvo?) läggs ner. Volvo har ju t.ex. vittnat om att Belgien har varit mer villiga att hjälpa till att få fabriken i Gent att överleva än den svenska regeringen har varit intresserad av att Volvo i Sverige ska överleva. Men, som "bilismhatare" så är jag väl egentligen nöjd!

Nya Zeelands flagga
Från Nya Zeeland berättas att den folkomröstning som gjorts om bibehållandet av lagen mot barnaga gett som resultat att omkring 85% av den del av befolkningen som röstat har röstat för att lagen skulle avskaffas. En överväldigande majoritet av Nya Zeelands befolkning anser uppenbarligen att det är rätt för vuxna att i kraft av att vara störst och starkast så har man rätt att slå barn som är mindre och svagare om dom inte lyder. Mitt förtroende för det nyazeeländska folket (som tidigare var ganska stort) har fått en rejäl törn. Jag vill skylla det på att eftersom dom bor "på andra sidan jorden" så går dom ju upp och ner. Detta innebär att dom får för mycket blod i hjärnan och tänker därför inte klart. Ställ dig på huvudet en längre tid så ser du hur det känns.

Som förälder till ett barn med autism vet jag hur jobbigt det kan kännas när den lille inte lyder. Min son har t.ex. inget talspråk, vilket gör att det är svårt att ge anvisningar. Samtidigt har han en del "fixa idéer" för sig. Saker som han känner att han måste göra - om och om igen. Som stänga fönster, dörrar, grindar osv. Att vara ute och gå i villakvarter kan vara frustrerande när han vill stänga varenda grind man passerar och ibland vill rusa in i trädgården och stänga husets ytterdörr. Men det hjälper ju inte att slå! Den förälder som blir så frustrerade av olydiga barn att han/hon vill använda våld har ju i och med det förlorat!

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens ord blir något som jag numera inte är så förtjust i. Men som barn gillade jag det nog. Barplatt. Det innebär att gå barfota. Sommar och barn innebär automatiskt att springa barplatt. I dag gör jag det i princip aldrig. Jag har t.ex. till och med alltid strumpor på i skor. Något som är en vanlig diskussionsfråga i familjen eftersom jag har en hustru och en dotter som envisas med att påstå att det är mycket behagligare att gå barplatt även i skor. Sedan klagar dom på skoskav (som strumpor skyddar mot) eller på att det blir svettigt och klibbigt i skorna (där strumpor suger åt sig svett så att det inte klibbar i skor). Men dom ger sig inte trots att jag i kraft av att vara både äldst och vara man är den som har rätt!

Inga kommentarer: