söndag 23 augusti 2009

Verkliga idrottshjältar

I går kunde vi bland alla artiklar om friidrotts-VM och om bortskämda fotbollsspelare och annat läsa en rapport från Orienterings-VM i Ungern. När svensken Martin Johansson började närma sig mål, som ledare och med en guldmedalj i sikte halkade han snett och fick en gren som trängde rakt in i låret. Han skadade sig så svårt att han inte kunde förflytta sig själv. Men, hans skrik av smärta hördes av fransmannen Thierry Gueorgious, norrmannen Anders Nordberg och tjecken Michal Smola som låg tvåa, trea och fyra i loppet. Men alla tre koncentrerade sig på att ta hand om sin skadade konkurrent, hjälpa honom och skaffa medicinsk hjälp. Alla tre kastade bort medaljerna i VM för att hjälpa en konkurrent. Detta är SANNA idrottshjältar. Samma dag läste jag i en annan tidning en sportjournalist som kommenterade en av friidrotts-VM deltagarna som sagt att hennes största mål var att må bra och vara frisk. Detta var enligt denna sportmurvel en felaktig inställning. Det viktigaste målet i livet för en idrottare skulle tydligen inte vara att få förbli frisk, det skulle vara att ta Guld. Jag placerar denna friidrottstjej på hedersplats tillsammans med en fransk, en norsk och en tjeckisk orienterare. Se'n må korkade idrottsjournalister tycka vad dom vill. Hellre dessa hjältar än bortskämda fotbolls- och hockeydivor!

Det har gått en tid sedan jag kommenterade någon av alla dessa väljarundersökningar som presenteras i tid och otid. Så det är kanske dags att titta på en sådan igen. SIFO:s senaste barometer visar att en del trender tagit en vändning. Tyvärr är resultatet en mardröm om det skulle slå in eftersom det skulle ge Sverigedemokraterna en vågmästarställning. Vinnarna sedan förra månaden i SIFO:s mätningar är just Sverigedemokraterna (4,2%), Centerpartiet (6,1%), Vänsterpartiet (6,1%) och Miljöpartiet (9,2%) samt Kristdemokraterna (4,7%). Förlorarna är främst Folkpartiet (6,8%) men även Moderaterna (27,6%). Socialdemokraterna står stilla på 32,8%. Totalt ger det den Rödgröna oppositionen 48,1% (+1,6) medan Högeralliansen får 45,2% (-1%). Folkpartiets "gammalkärringeffekt" har uppenbarligen tagit slut, och även Moderaternas slukande av sina stödpartier. Och oppositionens tapp har tagit en vändning. Men, som sagt, med Sverigedemokraterna som vågmästare är det en mardröm.

Slutligen kan vi konstatera att den israeliska överreaktionen på Donald Boströms debattartikel i Aftonbladet för några dagar sedan fortsätter. Läs den själv och bedöm om den är antisemitisk. Aftonbladets reportageteam har sökt upp mamman till den pojke som nämns i artikeln sedan han skjutits ihjäl av israeliska soldater. Och i dagens Aftonbladet finns en artikel om detta. Bilal Achmad Ghanem var 19 år när israeliska prickskyttar sköt ihjäl honom när han besökte sin hemby för att hälsa på sin mamma. Bilal hade då i två år varit eftersökt av israeliska armén för att ha kastat sten på ockupationssoldaterna. Han hade hållit sig gömd hela tiden. Men var nu på besök i hembyn för att hälsa på sin familj. Israeliska prickskyttar som låg gömda i ett hus sköt ner Bilal när han stog utanför familjens hus. Dom tog därefter med sig kroppen från platsen. Sent en kväll fem dagar senare fick familjen tillbaka kroppen "obducerad" och tvingades att begrava honom omedelbart på natten. Den israeliska ockupationen av Västbanken är ett brott mot internationella lagar. Och Israel och dess vänner måste acceptera att dom får kritik för detta. Kritiken kan inte bara avfärdas som antisemitism. Även om dom inte håller med om kritiken så handlar den om kritik av landets politik, inte om fördomar och hat mot det judiska folket.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens skånska ord beskriver något som jag inte är själv. Hellörad. Ordet betyder att vara religiös. Det kan påpekas att detta blir ett litet jubileum. Min lista på ord (som jag har för att inte ta det dubbelt) är nu på 50 ord. Att jag på det här sättet presenterar våra dialektala ord är för att jag tycker det är viktigt att hålla dom vid liv. Alla ord som jag här kallar för skånska, är naturligtvis inte bara skånska. Många ord används också i andra dialekter. Och skånska är inte heller en given dialekt. Det är stor skillnad på Malmöitiska, Göingemål eller vad som talas i Nordvästskåne där jag bor. De listor som jag letar i efter ord jag själv känner igen innehåller ofta många ord som jag själv aldrig har hört. Kanske för att dom är lokala, kanske för att dom är för gamla. Men jag listar bara ord jag själv använt / använder eller i varje fall känner igen. Håll dialekten vid liv!

Färdiga åsikter




Tolv års samlade tankar


Helt gratis

Inga kommentarer: