onsdag 5 augusti 2009

Får jag be om absolut tystnad

Till slut blev situationen ohållbar, Gotlands landshövding Marianne Samuelsson fick sparken. Hennes uttalanden som inte kunde tolkas på annat sätt än att man måste ta speciell hänsyn till fint folk gjorde det oundvikligt. Nu finns det bara tre frågor kvar som kräver fortsatt journalistiskt arbete:

1/ Vad menade Marianne Samuelsson med att en medarbetare haft en egen politisk agenda när han i hemlighet spelat in hennes uttalanden på ett internt möte och sedan lämnat inspelningen vidare? Och, vart leder detta till i fortsättningen? Vem blir nästa chef / makthavare som hängs ut när han eller hon säger vad han eller hon innerst inne tänker men egentligen inte vågar stå för det? Själv ångrar jag bittert att jag inte hade tillgång till bra inspelningsutrustning när jag gjorde lumpen. Tänk att ha haft det på band när min kompanichef kallade mig allt från idiot, amöba och kräk och en del andra tillmälen. Jag var dock aldrig ett horliknande luder som min kompis var.

2/ Blir det en fortsättning på debatten om strandskyddet? Högerregeringen har ju medvetet fört en politik som haft till syfte att göra det enklare att ta speciell hänsyn till vissa personer. Man har ju ändrat reglerna och lagt ut ett större ansvar för att bevilja undantag på kommunerna, och detta har resulterat i många fler undantag. Precis som tänkt!

3/ Kommer Johan Staël von Holstein att gå ut till försvar för Marianne Samuelsson? Han gick ju ut och försvarade rätten för vissa privilegierade att få särbehandling. Läs gärna mitt förslag om Kastväsende den 30 juli. Jag har dock inte fått någon reaktion från Johan Stjäl von Holstein på mitt förslag. Men, han har väl inte tid att läsa obetydliga bloggare som Sven Tycker!

Upproret inom Högeralliansen sprider sig. Det handlar alltså om de statliga bidragen till kommunerna. Kung Fredrik och Anders som håller i pengapungen säger Nej. Men för några dagar sedan gick Folkpartiledaren Major Jan Björklund ut och krävde ökade anslag till kommunerna för att dessa skulle kunna fullfölja sina uppdrag. I dag går en grupp Kristdemokratiska kommunpolitiker på Högeralliansens eget forum, DN Debatt, ut med samma krav. Under rubriken Ge kommunerna pengar eller dra ned på välfärden kräver man ökade anslag. Kanske kan det trots allt bli som den Rödgröna oppositionen länge krävt, dvs att Staten måste gå in och förstärka kommunernas ekonomier. Alternativen är skattehöjningar eller kännbara neddragningar inom skola, barnomsorg och äldreomsorg. Och detta kommer i sin tur (eftersom det innebär ökad arbetslöshet) att ytterligare spä på den ekonomiska krisen.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens ord får bli Örla. Det betyder att yra eller irra omkring. Dels i betydelsen "örla omkring", dvs planlöst irra runt. Och dels i betydelsen "va örlar du nu om", dvs vad är det för struntprat du kommer med. Själv använder jag nog främst den senare varianten.

Så var det dags igen. En galen knäppskalle beväpnad med automatvapen öppnade eld på ett Gym i Bridgeville i Pennsylvania, USA mitt under en danslektion och dödade 5 personer. När ska ansvariga i USA inse att den "fria" tillgången på skjutvapen i landet kostar många fler oskyldiga livet än det skyddar någon. Myten om den skjutgalne amerikanen får nytt bränsle.

Inga kommentarer: