torsdag 27 augusti 2009

Borgerligheten har drabbats av personlighetsklyvning

De olika företrädarna för Högeralliansen har hamnat i en situation där dom inte vet på vilket ben dom ska stå. Och den fråga jag talar om är ungdomsarbetslösheten. Dels behövs de höga siffrorna över arbetslösheten bland ungdomar för att skylla på Sossarna (det går fortfarande att skylla allt dåligt på den gamla Sosseregeringen) och för att ha argument för att avskaffa eller ändra LAS. Men samtidigt är ju de höga siffrorna något som pekar på att man själva misslyckas. Och när den frågan kommer upp så är det viktigt att påpeka att siffrorna egentligen är fel, dom är inte alls så höga. Men, då faller argumentationen om LAS. Och helt plötsligt vet man inte på vilket ben man ska stå. Allra helst från de olika högerpartiernas ungdomsförbund har det dykt upp flera debattinlägg och insändare där man försöker bevisa att det inte alls är så illa med ungdomsarbetslösheten i Sverige. Fast på samma sida kan finnas en annan insändare från en annan representant för samma organisation som använder de höga siffrorna för att argumentera för avskaffandet av LAS. I dag har jag läst en insändare från en från KDU som lyckas bevisa att siffrorna för ungdomsarbetslösheten i Sverige egentligen är mycket bättre än för Europa i övrigt.I DN i dag argumenterar Företagarnas VD Anna-Stina Nordmark Nilsson för att man måste modernisera arbetsrätten, och anför just de höga ungdomsarbetslöshetssiffrorna som argument. Verkligheten är ju att de siffror som redovisas för olika länder inte är jämförbara. I Sverige räknas alla studerande som söker jobb några timmar som arbetslösa. Och det är ungefär halva siffran.

Det blev tydligen ingen rymdresa just nu för Christer Fuglesang. Först vädret och sedan tekniska problem med Discovery. Och det var synd att dom inte kom iväg för då hade hysterin snart varit över. Nu ska det blåsas på en gång till innan start. Jag är trött på det och håller med Gudrun Schyman som tyckte det var bortkastat. Det hela är mängder av miljarder kastade ut i luften. Bli på jorden och gör den bättre istället. Alla dessa miljarderna hade kunnat lösa många problem om dom använts på ett vettigare sätt.

Den siste av de fyra bröderna Kennedy har lämnat jordelivet. Bröder som, för amerikanska förhållanden, har varit radikala politiker. Deras öde kan sägas ha varit en ögonblicksbild av USA. Den förste dog i krig, den andra och tredje mördades och först den fjärde dog en naturlig död i sjukdom.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens ord får bli Forrtröden. Att vara forrtröden innebär att vara avundsjuk. Men jag vill hävda att forrtröden har en mer negativ klang än avundsjuk. Ordet är också ett bra exempel på att skånskan inte är EN dialekt utan många. På en del håll uttalas det som förtröden, andra säger Forrtröden och det förekommer också forrtruden.

Joggingrapport: Det känns som om jag nu äntligen kommit in i en rutin som gör att jag kan ta mig tid till en runda även mitt i veckan och inte bara i helgen. Det blev alltså dags i går på kvällen igen. Men det är en sak jag inte riktigt begriper, och det är vad som styr hur bra det går. Jag har försökt hitta gemensamma nämnare till när det går bra och när det inte går bra. Men jag hittar inget, det måste vara slumpen - eller klockan som spelar mig ett spratt. I dag kändes det riktigt jobbigt redan från början. Vilket jag inte tyckte att det borde eftersom jag inte gjort något allt för ansträngande under dagen. Ett par cykelturer, men inget extremt. Men, det tog emot redan från början. Och tredje kilometern som handlar om att ta sig upp för Söderåssluttningen var en verklig producent av mjölksyra. Men, jag kom upp och hemvägen på sexkilometersrundan gick ganska bra. Tiden 30.00 blankt blev trots allt inte allt för dålig.

Inga kommentarer: