tisdag 22 januari 2008

Järnvägsplaner

Som uppvuxen i järnvägssläkt är jag nog mer än vanligt nyfiken på vad som händer inom det området. Med både en pappa, en farfar och en farfarsfar samt en morfar som jobbade vid järnvägen är kanske intresset naturligt. Hur som helst satt jag i går på kvällen och i dag på eftermiddagen och läste Skånetrafikens tågplanering för de närmaste 30 åren. Först blev jag lite orolig eftersom jag inte hittade Söderåsbanan i planerna. Men det fick sin förklaring lite senare när det framgick att denna redan var beslutad. Tyvärr lär vi få vänta på trafiken Åstorp-Teckomatorp tills Hallandsåstunneln är klar. Jag har varit lite orolig över att trafiken skulle begränsas till just den sträckan. Men ser nu att planerna är att slå samman Söderåsbanan och den s.k. Lommabanan så att det blir genomgående entimmestrafik hela vägen Åstorp-Malmö. Med ytterligare tätare trafik just på Lommadelen. Tyvärr verkar trafiken sluta i Åstorp och inte fortsätta till Ängelholm.

Mer positivt överraskad blev jag över planerna på den s.k. Skånebanan. Här har man planer på att inom bara några år förlänga den linje som går Helsingborg-Åstorp till att fortsätta till Klippan med uppehåll i Kvidinge. Och att låta de förstärkningståg som går under rusningstid gå hela sträckan Helsingborg-Hässleholm. Det kan egentligen inte bli så mycket bättre med tanke på den entimmestrafik som redan finns Helsingborg-Kristianstad. Lite längre fram ingår tydligen att förbättra trafiken Helsingborg-Ängelholm och låta den trafikeras av tågen från Åstorp som då går hela vägen till Ängelholm via Helsingborg. Även i övrigt ser trafikplanerna fram till 2037 intressanta ut. Det gäller bara att det finns investeringsutrymme i budget för spår, plattformar och tåg så att det inte bara blir en önskelista.

Och så är det dags för Åstorps kommun att sätta igång med att fixa till perrongen.

Jag såg förresten att försäljningen av lyxbilar slår rekord. Även dyra viner, lyxiga kläder går åt som smör i solsken. Jag har väl tyckt att arbetslösa, sjuka och pensionärer verkligen fått en standardförbättring!

I går rasade börserna runt om i världen som en sten. I går antagligen för att man tyckte att det stimulanspaket som presenterades i USA var alldeles för litet. USA är på väg in i en riktig lågkonjunktur. I dag chockade amerikanska riksbanken med att sänka räntan med rekordnoteringen 0,75% i ett svep. Följden blev att aktiespekulanterna trodde att situationen i USA var ännu värre än dom trott innan, så börserna sjönk ännu mer. Det är tur att man inte spekulerar i aktier, då hade man väl fått magsår på kuppen. Det är väl köpdags kanske?

Inga kommentarer: