lördag 12 januari 2008

Generaldirektör Curt Malmborg finns verkligen

Helt plötsligt har det framkommit att Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg faktiskt existerar. Helt plötsligt har det nämligen dykt upp ett svar på ett brev jag skickade honom i slutet av oktober. Det kan löna sig att skriva blogg. Min efterlysning av ett svar som jag bloggade om i slutet av december har nämligen uppmärksammats av en medarbetare till Curt Malmborg, och efter påminnelse kom han ihåg att han kanske borde besvara mitt brev. Sedan innehåller kanske inte svaret så mycket nytt. Försäkringskassans omorganisation är naturligtvis helt nödvändig. Kassan måste ju följa med utvecklingen. På tal om utvecklingen så såg jag på TV att bankerna är på gång med att återinföra lördagsöppet. Det öppnas också allt fler bankkontor. Men dom ligger väl antagligen ett antal år före Försäkringskassan i utvecklingen och börjar inse att människor vill ha personlig service.

Bonnierstavning
Reklambudskapen kännetecknas ofta av torftighet. Och en sak som retar mig ofta är när reklammakarna tror att det får ett bättre genomslag om dom pratar engelska. Regelbundet dyker det ju upp reklambudskap från svenska företag, som vänder sig till svenska konsumenter, men som trots detta helt eller delvis är på engelska. Finns det något löjligare? Men när dom inte ens kan stava rätt blir budskapet mest humoristiskt. I går fick jag som bilaga till en tidning reklam för tidningen Digitalfoto för alla. På flera ställen (med fontstorlekar upp mot 200) står det Välg! Det finns inga älgar i övrigt i broschyren, så jag antar att det är något vi ska välja. Korrekturläser dom inte hos Bonnier? Visst kan man skriva fel ibland, det gör jag regelbundet här på Sven Tycker. Och ibland ser jag inte felet förrän vid en andra eller tredje genomläsning. Men.....

Major Jan Björklund tycker att det händer för lite på Högeralliansens gemensamma samordningsmöten. Så för att liva upp stämningen har den gode Jan dristat sig till att skriva ett debattinlägg där han kräver dels att det byggs fyra nya kärnkraftsaggregat i Sverige, och dels att de befintliga ersätts med nya. Att Jan Björklund är ute och reser (det är väl bara Calle Stropp som reser mer) är dock ingen nyhet. Det stora argumentet för kärnkraftsutbyggnaden som används i dag är att kärnkraften inte påverkar växthuseffekten. Men detta är ett påstående som kan ifrågasättas. Själva elproduktionen av el med kärnkraft ger inte upphov till några större utsläpp av den typen. Däremot produktionen av det uranbränsle som behövs till kärnkraften. Någonstans såg jag att utsläppen för produktionen motsvarar de utsläpp som ett naturgaseldat kraftverk med motsvarande effekt ger upphov till. Och då har vi inte nämnt det radioaktiva avfall som blir. Där vi fortfarande inte har löst vad vi ska göra av det. Den lösning som finns är att vi skänker det till våra barnbarnbarnbarnbarns osv i några tusen år framåt. Och DET är inte en lösning. Till det ska läggas att priset på uran visar samma kurva som priset på olja. Att uranet också tar slut strax efter oljan. Och att det dessutom är en enormt dyr kraftproduktion. Finland bygger ju ett nytt kärnkraftverk i Lovisa. Efter 2,5 års byggande är man redan 3 år försenade med bygget.... Glöm kärnkraften som en framtidsenergikälla! Det kanske ska påpekas att Sverige inte har brist på elproduktion, vi är en elexportör.

Inga kommentarer: