torsdag 31 januari 2008

Försäkringskassans kompetensläckage

Dagens arbetsdag avslutades med tårta, det var avtackning av Kent och Elisabeth som nu efter flera årtionden vid Försäkringskassan beslutat sig för att lämna kassan för nya utmaningar. Samtidigt avtackades min gamle arbetskamrat Sead med tårta en våning nedanför. Det är tre av de sex numera f.d. Försäkringskasseanställda som valt att byta arbetsgivare och i morgon börjar på Skattekontoret istället. 6 av 7 utannonserade tjänster gick till FK-folk (den sjunde var visst internrekryterad). Och inom kort försvinner även Birgitta, förhoppningsvis till ett nytt jobb som jag hoppas du får. Det innebär att vi då är 14 kvar på den avdelning som var 22 personer när vi flyttades till Helsingborg för mindre än ett år sedan. Själv tänkte jag tillbringa en del av helgen med att få iväg lite nya jobbansökningar. Jag har i varje fall fem lämpliga jobb som jag tänkte få iväg ansökningar till. Jag får väl lägga ner lite mer jobb på min CV! Förutom mig är det i varje fall ytterligare en i gruppen som lämnar kassan senast i samband med tvångsförvisningen till Lund framåt hösten. Men någon oro för kompetensförluster tror jag inte finns hos generaldirektör Curt Malmborg eller andra i furans högsta topp. Men dom har väl fallskärmar när furan trillar i blåsten en dag.

Jag läste förresten nya numret av motsvarigheten till personaltidning för oss på Försäkringskassan - Dagens Socialförsäkring. Och tänka sig, telefonsamtalet från redaktören Christer Järild, hade resulterat i ett litet nämnande i hans krönika om bloggande. Synd han inte lämnade adressen hit! Men om någon ny läsare hittar hit ändå, välkomna.

Jag såg förresten att Frankrikes president, Nicolas Sarkozy, tänkte stämma Ryanair. Bolaget har utnyttjat honom i sin reklam utan att be om tillåtelse, eller betala för det. Och det är ju naturligtvis ett bra sätt att spara pengar. Använd kändisar i reklamen, men betala inte för det. Dom som betalar för sig får ju betala megabelopp. Hur mycket tror ni inte det kostar att ha David Beckham på bild i reklamen? Då är det ju mycket billigare att inte fråga och inte betala. Jag har sagt det förr, Ryanair är inte ett seriöst bolag! Tidigare har bland annat Göran Persson utnyttjats. Jag tycker de som utnyttjas ska stämma på ordentliga belopp.

Man har hittat stora halter med konstgjorda sötningsmedel i svenska sjöar och vattendrag. När du dricker Cola light och andra s.k. lightprodukter får du i den en massa kemikalier istället för sockret. Och dessa går rakt igenom när du pinkar, rakt igenom reningsverken och ut i sjöarna. Snart smakar Vättern Coca Cola..... Jag kan inte fatta hur folk kan köpa en dryck som smakar sämre och innehåller kemikalier istället för naturligt socker. Det är inte nyttigare om någon trodde det. Möjligen tjänar tillverkaren mer eftersom kemikalierna väl är billigare än äkta socker. Bojkotta lightdryckerna! Ni är lurade!

Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni slår ett slag för jämställdheten. Kraven på arbetsgivaren att göra jämställdhetsplaner minskas. Det behöver bara göras vart tredje år, och företag under 25 anställda slipper helt (det innebär ungefär 1,1 miljoner anställda). Nyamko Sabuni har missuppfattat sitt uppdrag. Hon ska arbeta för jämställdhet, inte göra det lättare för företagen att slippa undan.

Slutligen kan vi notera att den första gurkan har skördats i Danmark. Den kostade 250 spänn! Vem f-n betalar 250 spänn för vatten i form av en grön gurka? Såg förresten för någon dag sedan att någon hade skördat de första pantofflerna redan. Dom var planterade i höstas och sedan bortglömda. Själv har jag inte ens börjat fundera på att sätta några potatisar än. Just nu verkar det förresten snöa. Och det är tydligen på gång med tredje stormen på mindre än tre veckor.

Inga kommentarer: