onsdag 30 januari 2008

Försäkringskassan får överrock

Den moderata omvärderingen av sin politik fortsätter. Löftet om att minska antalet myndigheter har nu strukits. Enligt en utredning gjord av Ann-Marie Begler på uppdrag av Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) så bör Försäkringskassan få en överrock i form av en egen myndighet med uppdrag att granska Försäkringskassan. För några år sedan fanns Riksförsäkringsverket som hade till uppgift att styra och kontrollera de olika Försäkringskassor som fanns en i varje lön. Detta slogs för några år sedan ihop till en (ytterst toppstyrd) myndighet - Försäkringskassan. Och det här är ju en väg man kan fortsätta på. Försvarsminister Sten Tolgfors (m) är ju inte över sig förtjust i Försvarsmaktens förmåga att sköta ekonomin. Varför inte en Försvarsmaktskontrollmyndighet. Vad major Jan "skoltalibanen" Björklund (fp) tycker om skolan vet vi ju alla. Varför inte en Skolkontrollmyndighet? Fast det är väl den uppgiften Skolverket har? Skattemyndigheten kan verkligen behöva kontrolleras. Skattemyndighetskontrollverket, vad sägs om det? Sedan kan man skapa en överkontrollmyndighet, med uppdrag att kontrollera alla myndighetsöverrockarna. Lämpligt namn är Myndighetskontrollmyndigheten (kallad Mykomyn). Dom får tipset helt gratis. Jag tar ingen provision!

Apropå det amerikanska presidentvalet så visade jag siffror från lokala Helsingborgs Dagblad på vem dess webbläsare helst såg som USA:s kommande president. Och jag vill inte påstå att stödet för en republikansk kandidat låg på någon högre nivå. I dag kan jag redovisa siffrorna från en liknande webbenkät i Aftonbladet. Enligt denna leder Obama med 48,2%, Clinton har 40.0%, McCain 3,5%, Paul 1,9%, Giuliani 1,7%, Huckabee 1,2%, Edwards 1,1% och Romney 0,7%. Vi kan väl enas om att de republikanska siffrorna inte har ökat.

Tönten Gert Fylking på Rix FM höll på att få sparken. Sedan han i sitt Rix Morgon Zoo sagt vad han tyckte om hon med helgonglorian - Carola, satt visst anställningskontraktet riktigt löst. Men det kan väl inte vara så farligt att offentliggöra vad som är allmänt känt om Carola? Fast jag känner mig lite kluven. Jag vet inte vem jag tycker mest illa om, Carola eller Gert?

Vägverket vill att bussar och lastbilar måste ha vinterdäck på vintern med tillräckligt mönsterdjup. Vad är det för konstiga nya krav? Gällde det inte innan? Jag trodde det var en självklarhet att den lagen redan fanns. Menar dom verkligen att det har varit helt lagligt att köra runt på vägarna med blankslitna sommardäck på vintern? Jag tar mig för pannan!

Slutligen ser jag att ännu en bank redovisar katastrofförluster. Det är den schweiziska storbanken UBS som redovsiar en förlust på motsvarande 70 miljarder under sista kvartalet 2007. Det är på många håll som bankvärlden är på väg att behöva räddas av staten. Fast om dom får betala skatt på sina övervinster vid andra tillfällen så gnäller dom!

Inga kommentarer: