tisdag 29 januari 2008

Sköt dig själv och skit i andra

Nyligen fick Kultursverige hicka när det offentliggjordes att Högeralliansregeringen utsett Johan Staël von Holstein till ledamot av Kulturrådet. Den gode Johan är annars en värdig representant för "Sköt dig själv och skit i andra" - filosofin eller kanske "Lycka är att vara egoist". Fast jag tror faktiskt inte att han själv håller med om det. Han skriver regelbundet krönika i tidningen Metro, och den brukar gå ut på att allt blir så mycket bättre om staten ine lägger sig i, om entreprenörer får göra som dom vill och om vi bara jobbade lite mera - som i Kina eller Förenade Arabemiraten. I dagens krönika i Metro argumenterar Johan för att Sverige och Norge ska slå sig samman och sedan bjuda in de andra Nordiska länderna att ansluta sig. Ett argument för sammanslagningen vore att då kom ju Norge med i EU och Sverige med i NATO. Själv skulle jag kunna tänka mig det motsatta, dvs att då kom ju Sverige ut ur EU och Norge ut ur NATO. En mycket träffsäker kommentar till Johans inträde i Kulturrådet kom från Marianne Lindberg De Geer som också sitter i Kulturrådet. Hon kommenterade hur det var att sitta med Johan så här: "Jag är inte bara konstnär, jag är utbildad mentalskötare också". Nog med kommentarer!

George W Bush har hållit sitt State of the Union tal. Och jag har faktiskt roat (?!?) mig med att läsa hela talet (med inlagda kommentarer om var publiken skrattade respektive applåderade). Så mycket nytt innehöll väl inte talet. Och vi som inte bor i USA förstår väl inte sammanhanget med allt. Vi kan dock konstatera att George W Bush räknar med att den amerikanska statsbudgeten ska gå ihop till 2012. Och det är ingen dålig plan, det är alltså inte hans efterträdare som ska få budgeten i balans, utan det är efterträdarens efterträdare. Jag tror att det säger allt om hur illa ställt det är med den amerikanska budgeten. Han lovar också att lägga in sitt veto mot alla förslag som ökar statsutgifterna (förutom kostnaden för Irakkriget, där han lovar att lägga in sitt vete mot att INTE öka statsutgifterna). Han lovar också att lägga in sitt veto mot alla eventuella ökade skatteintäkter. En intressant mening är denna: "Now let us apply that same spirit to help liberate poor children trapped in failing public schools". Det går alltså ut på att stötta resurssvaga till att gå vidare i sina studier - till privata, gärna kristna, skolor. Det handlar alltså inte om att förbättra de offentliga skolorna.

Och på tal om skolor så kom jag faktiskt med i Ring P1 i dag. En äldre dam ringde in och förfasade sig över ungdomarnas uppträdande. Och allt var den socialdemokratiska skolpolitikens fel. Jag kunde inte undanhålla mig från att mejla in och konstatera att det var ett väldigt inflytade som den svenska socialdemokratin har över skolpolitiken i hela västvärlden. För problemen är ju de samma överallt. På många håll mycket värre än i Sverige dessutom. För att inte tala om USA, och där vet vi ju hur stark socialdemokratin är - eller. Ibland förekommer det på Ring P1 riktig rappakalja. Men när vår högsta skolpolitiker, major Jan "skoltalibanen" Björklund (fp) är inne på samma sak. Alltså att problemen i skolan beror på socialdemokratisk flumskola, så kanske man inte ska förvänta sig någon mer djupsinnig analys av andra heller.

Jag såg förresten att tidningen HD hade en webbomröstning på vem man ville se som USA:s nästa president. Hillary Clinton låg när jag tittade senast på 39,8%, Barack Obama 34,1% medan 17,8% inte brydde sig om valet i USA. Resterande 8,4% ville ha en republikan på posten.....

Inga kommentarer: