fredag 25 januari 2008

Snart slipper vi Göran Hägglund

Ja, tyvärr lär det inte vara så väl. Men ännu en i raden av opinionsundersökningar har presenterats. Nu är det Synovates undersökning som publicerats i DN. Enligt denna är Kristdemokraterna nere i 3,4%. De plussiffror som finns från förra månaden är Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Folkpartiet och Socialdemokraterna där det är V som ökat mest och sedan i fallande skala. Minussiffrorna finns hos Kristdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna, även här i storleksordning. Notabelt är att även Sverigedemokraterna fortsätter att tappa och nu måste fördubbla sitt röstetal för att komma över riksdagsspärren. Det enda Kristdemokraterna verkligen lyckats få igenom är väl Vårdnadsbidraget. Som jag ser att JämO gett tummen ner för i sitt remissyttrande. Och det är man ju inte ensamma om. Hur en regering som säger sig ha som allt överstigande syfte att få fler i arbete, och att det ska löna sig att arbeta kan införa ett bidrag som får exakt motsatt effekt övergår mitt förstånd. Men Göran har väl hotat med något! Fastighetsskatteskandalen, Förskingringsskandalen, bensinskattesänkning - höjningen osv tillhör väl andra kristdemokratfiaskon.

Springtimeuppladdning 2008: Trots motgången med en misslyckad chans till maratonuppladdning så får jag inte glömma att ladda upp inför Springtimeloppet i början av maj istället. I går på kvällen blev det alltså dags igen. Det började bra, och upplevelsen av en flock hjortar på en 7-8 djur som sprang över vägen strax före Tingvalla kändes riktigt upplyftande. Dom ställde sig på Ryttarföreningens parkering för att studera vad det för för att konstigt djur som kom flåsande och stapplande när dom man hoppa och skutta fräscht som en hjort. Tyvärr förstördes hela upplevelsen när jag upptäckte att hälften av ljuset på elljusspåret hade pajat. Det var kolmörkt i skogen, och efter att ha trevat mig fram en bit och snart inte visst om jag var på motionsspåret, någon stig eller mitt i skogen så vände jag om, och sprang tillbaka. Jag tog istället en runda upp om Björnås via Skogslundsbacken upp och sedan ner Odengatan. Förr i tiden i min barndom hette det Backarna. Men se'n blev det fint att bo uppe på åsen, och då kunde det ju inte heta något så simpelt som Backarna. Alltså döptes hela området om till Björnås. Rundan blev nog ungefär lika lång som sexkilometersrundan, klockan visade nästan 35 minuter. Men då hade jag som sagt gående trevat mig fram i mörkret ett litet tag.

En sak som många som jobbar inom Försäkringskassan förundrat sig över är att det varit så märkbart tyst från kommunerna när Försäkringskassan (och andra myndigheter) centraliserar sin verksamhet till färre och större orter. Dels eftersom det innebär sämre service för kommuninnevånarna. Men också för att arbetstillfällen försvinner från orterna. Försäkringskassans nedläggning av kontor på alla orter förutom större centralorter och storstäder innebär att landsbygden / mindre orter har förlorat tusentals arbetstillfällen. Människor som nu tvingas ut och pendla till stan. Förutom de som förlorar jobben och blir arbetslösa. Men nästan inga kommuner har sagt ett knyst. Jag behöver bara ta min egen kommun Åstorp. Kontoret med nästan 20-talet anställda är nedlagt. Nu finns i några månader ett rum på Arbetsförmedlingen där det är öppet 2 timmar under 2 dagar i veckan. Nästan 20 jobb har försvunnit till Helsingborg (och snart flyttar ungefär hälften av dessa vidare till Lund, Malmö eller Halmstad). Om ett företag med 20 anställda hade bestämt sig för att flytta hade kommunen inte gjort något? Hade man bara suttit och rullat tummarna? Effekten är att det snart inte finns offentliga administrativa arbeten på mindre orter kvar. De som vill jobba med den typen av arbete kommer ju inte att bosätta sig på orten. Men det är knäpptyst! Vilken information har man egentligen fått från Försäkringskassa (och andra myndigheter)?

Inga kommentarer: