lördag 19 januari 2008

Avliva högerns myter

Jag tänkte ta kål på två myter. Det heter ju att det är så dyrt att ha människor anställda i Sverige. Klagolåten från Svenskt Näringsliv och Företagarna och andra på den sidan är något vi matas med ständigt. En sammanställning av de totala arbetskraftskostnaden (dvs inklusive arbetsgivaravgifter och allt) visar att Sverige ligger exakt i mitten bland de Västeuropeiska länderna. 8:e plats av 15 länder. Våra nordiska grannar t.ex. ligger alla högre och även Tyskland, Nederländerna, Belgien och Österrike. De som ligger lägre är de sydeuropeiska länderna, Schweiz samt Storbritannien och Irland. Sluta gnäll!

När Högeralliansens företrädare får hålla på som värst heter det att vi måste jobba mer. För några dagar sedan berättade jag att Sverige har den högsta genomsnittliga verkliga pensionsåldern inom EU. Och i dag hörde jag att vi just nu jobbar mer övertid i Sverige än vad vi någonsin har gjort. Vi jobbar helt enkelt inte alls för lite - snarare jobbar vi nästan för mycket. Sluta gnäll!

En myt blir inte mer sann bara för att man upprepar den!

Jag läser i bladet om en professionell pokerspelare från Umeå som riskerar en skattesmäll. I samband med en pokerturnering i USA där han tjänade 10 miljoner fick han också motsvarande 764.000 kronor i ersättning för att han bar en viss T-shirt. Och dom pengarna trodde han inte att han behövde deklarera. Kan ingen betala mig trekvarts miljon för att bära en viss T-shirt. Jag skulle till och med kunna sträcka mig till att göra det för hälften. Bara hör av er!

Dom lovade / hotade med storm. Visst blåste det en del i natt, och under dagen har det varit friska fläktar. Men storm...? I trädgården hade tunnan för grönavfall flyttat en bit på sig (den är ju tom vid den här tiden på året), och dessutom låg en trädgårdsstol i plast ner. Men det har jag för mig att den även gjorde i går. Den där stormen blev det nog inte så mycket av, i varje fall inte här omkring.

Inga kommentarer: