torsdag 24 januari 2008

En eloge till Försäkringskassans ledning

För de som läst vad jag skrivit tidigare kanske ovanstående rubrik känns lite förvånande. Det som ligger bakom mitt beröm är att jag i dag på Försäkringskassans interna Intranät såg en uppgift om att FK i Stockholm beslutat sig för att samlokalisera kassans Huvudkontor med ett lokalkontor för Stockholm, ett av de Lokala Försäkringscenter som ska finnas i Stockholm och även ett av de två Nationella Försäkringscenter som också ska finnas i Stockholm. Maivor Isaksson som är ordförande i styrgruppen för flyttkarusellen kommenterar det hela med - "Det är en stor fördel att vi får en så nära tillgång till kärnverksamheten med lokalkontor/servicekontor, LFC och NFC under ett och samma tak". Nu kanske vän av ordningen undrar vad det är som är så anmärkningsvärt med detta. Jo, under hela den omorganisationskarusell som Försäkringskassan genomlider just nu har det från ovan (alltså Huvudkontoret) poängterats att Lokalkontor, LFC och NFC ska inte lokaliseras tillsammans. Dom får inte finnas i samma byggnad. Det ska vara vattentäta skott mellan dessa olika delar av organisationen. FK betyder inte som ni kanske tror FörsäkringsKassan, det betyder FlyttKarusell. I Helsingborg innebar detta att det LFC som ska finnas är lokaliserat på en plats i stan i nya lokaler. Och Lokalkontoret finns på en annan plats. Man var till och med på väg att försöka bygga om dessa lokaler så att det fanns en vägg mellan Lokalkontoret och Kundmottagningen. Det föll på att man i så fall fick bygga nya toaletter och lunchrum. Att man därför nu i Stockholm tycker att det är bra att man lokaliseras i samma lokaler är ett stort framsteg från tidigare dumheter.

Under en kort tid har jag funderat på att i år storsatsa när det gäller motionslöpandet. Jag tänkte anmäla mig till Stockholm Marathon och därför sätta igång med hårdträning. I går fick jag tidningen Runner's World. Och får till min fasa se att jag är för sent ute, det är redan fulltecknat till årets Stockholm Marathon! Känns lite taskigt att det inte blir något av. Jag får väl som vanligt nöja mig med Helsingborgs Stadslopp, Springtime till våren och sedan Skanneloppet här i Åstorp till hösten. Men tanken var god..... Det blev förresten ingen runda i går som jag tänkt, det regnade lite.

I en intressant artikel i ovan nämnda tidning gör Rune Larsson en insats för att få oss att äta mer blodpudding. Mycket järn och nyttigt för löparen. Men jag håller inte helt med Rune. Han tycker man ska steka den så att den blir lite knaprig på ytan. Själv föredrar jag blodkorven lättstekt så att den fortfarande är mjuk och saftig. Rune rekommenderar krusbärssylt till, men blodkorv ska ätas tillsammans med rikligt av lingonsylt. Och det är inte heller helt fel med lite rårivna morötter också. Ät mer blodpudding!

En annan intressant artikel var den som rekommenderade olika sätt att knyta skorna beroende på om man fick ont på olika ställen av foten. Inte visste jag att man kunde trä skosnörena på så många olika sätt.....

Slutligen ser jag att den franska banken Société Générale har svindlats på motsvarande 46 miljarder kronor (45.000.000.000). Samtidigt har banken förlorat 20 miljarder på dåliga bostadslån i USA. Om man fick låna dom där pengarna några timmar och sätta in på en bankkonto den tiden så skulle man kunna leva på den uppkomna räntan resten av livet.....

Inga kommentarer: